För ett par år sedan slutade morsans trimmer att starta. Hon lämnade in den till en verkstad men fick magkänslan att dom försökte blåsa henne så verkstaden fick inte laga trimmern. Hon är inte riktigt tydlig vad dom trodde var fel men nämnde något om både förgasare och cylinder. Är själv inte kunnig inom motorer men nyfiken så blev sugen på att ta en titt men har kört fast och tar gärna era tips på vad jag ska kika på!
Modell: Husqvarna 122C
Inte använd direkt mycket så den borde inte vara utsliten. Ser nästan ny ut.
Har testat:
* Ingen gamal bensin i tanken men fyllt på ny fräsch alkylatbensin. Den har alltid körts på alkkylatbensin.
* Justerat de två justerskruvarna på förgasaren till 1 1/4 varv tillbaka enligt de instruktioner jag hittade på nätet
* Tändstiftet är i princip nytt
* "Pumpblåsan" för bensinen läcker inte utan pumpar fint
* När jag drar i startsnöret är det ett motstånd som känns normalt och låter bara som att den inte tänder.
* Har fått igång den en gång men den dog ganska snabbt igen.
* Har testat med startgas vid förgasaren, hjälpte inte
* Testade med att hålla en gistprovare mot tändkabeln när jag drar i startsnöret. Ser inte att lampan lyser då.
Kan det vara tändspolen som är kass? Något annat som jag kan testa? Kan det vara knappen ovanför gasen som inte är okey? Den känns rätt slapp. Måste den fungera för att trimmern ska starta?
För ett par år sedan slutade morsans trimmer att starta. Hon lämnade in den till en verkstad men fick magkänslan att dom försökte blåsa henne så verkstaden fick inte laga trimmern. Hon är inte riktigt tydlig vad dom trodde var fel men nämnde något om både förgasare och cylinder. Är själv inte kunnig inom motorer men nyfiken så blev sugen på att ta en titt men har kört fast och tar gärna era tips på vad jag ska kika på!
Modell: Husqvarna 122C
Inte använd direkt mycket så den borde inte vara utsliten. Ser nästan ny ut.
Har testat:
* Ingen gamal bensin i tanken men fyllt på ny fräsch alkylatbensin. Den har alltid körts på alkkylatbensin.
* Justerat de två justerskruvarna på förgasaren till 1 1/4 varv tillbaka enligt de instruktioner jag hittade på nätet
* Tändstiftet är i princip nytt
* "Pumpblåsan" för bensinen läcker inte utan pumpar fint
* När jag drar i startsnöret är det ett motstånd som känns normalt och låter bara som att den inte tänder.
* Har fått igång den en gång men den dog ganska snabbt igen.
* Har testat med startgas vid förgasaren, hjälpte inte
* Testade med att hålla en gistprovare mot tändkabeln när jag drar i startsnöret. Ser inte att lampan lyser då.
Kan det vara tändspolen som är kass? Något annat som jag kan testa? Kan det vara knappen ovanför gasen som inte är okey? Den känns rätt slapp. Måste den fungera för att trimmern ska starta?
koppla ur elkablarna bak vid tändspolen..
sitter innanför startkåpan... Då kan du bara döda den med choke.. Men den bör ju iallafall gå då...
Nu fick jag äntligen tid att komma ut och skruva lite på trimmern. Knappen som var lös kan vi bortse från, det var bara skyddet för att gasknappen inte ska tryckas in av misstag Knappen för att stänga av motorn känns fräsch.
Nu fick jag äntligen tid att komma ut och skruva lite på trimmern. Knappen som var lös kan vi bortse från, det var bara skyddet för att gasknappen inte ska tryckas in av misstag Knappen för att stänga av motorn känns fräsch.
Fler tips på vad jag bör kika på?
känns hel eller är hel?
Kolla om gnistskyddet sitter i ljuddämparen..
Där kan du ha ett fel.. motorn får inte luft.
Svårt att lova att den är hel hittade ett par kabelskor under plastkåpan som måste gå till stoppknappen men det var svårt att separera dom, Kändes som att dom var klämda.
Är det denna som är gnistskyddet? Ser inte så illa ut tycker jag.
Svårt att lova att den är hel hittade ett par kabelskor under plastkåpan som måste gå till stoppknappen men det var svårt att separera dom, Kändes som att dom var klämda.
Är det denna som är gnistskyddet? Ser inte så illa ut tycker jag.
[bild]
näpp men lämna det utanför motorn.. det brukar bli ett problem längre fram...
kollat så att Svänghjulet sitter rätt?
Och provat att koppla bort kablarna från spolen?
Blir alltid nervös när användare skriver att de saknar kunskap och sedan skriver att de hällt i fräsch alkylatbensin i en tvåtaktsmotor. Jag hoppas trådskaparen menar alkylatbensin med olja i, annars skär kolven i cylinder, kompressionen blir kass och motorn vill inte starta längre. Detta eftersom modellen har tvåtaktsmotor som kräver smörjning via bränslet.
Självklart för erfarna, men tyvärr har jag sett och erfarit ett antal tvåtaktsmaskiner som förstörts av fel drivmedel.
Blir alltid nervös när användare skriver att de saknar kunskap och sedan skriver att de hällt i fräsch alkylatbensin i en tvåtaktsmotor. Jag hoppas trådskaparen menar alkylatbensin med olja i, annars skär kolven i cylinder, kompressionen blir kass och motorn vill inte starta längre. Detta eftersom modellen har tvåtaktsmotor.
Självklart för erfarna, men tyvärr har jag sett och erfarit ett antal tvåtaktsmaskiner som förstörts av fel drivmedel.
Jo man har ju det..
Men det känns i en motor isåfall..
Här verkar det vara att gnista saknas..
å andra sidan så är det just det jag brukar få höra av kunderna... När jag kollar så är motorn skuren...
lättast är av med dämparen.. Och kolla in i utblåset..
Blir alltid nervös när användare skriver att de saknar kunskap och sedan skriver att de hällt i fräsch alkylatbensin i en tvåtaktsmotor. Jag hoppas trådskaparen menar alkylatbensin med olja i, annars skär kolven i cylinder, kompressionen blir kass och motorn vill inte starta längre. Detta eftersom modellen har tvåtaktsmotor som kräver smörjning via bränslet.
Självklart för erfarna, men tyvärr har jag sett och erfarit ett antal tvåtaktsmaskiner som förstörts av fel drivmedel.
Svänghjulet bör ha en kil.
Man får lossa på muttern och ta bort hjulet för att se om det står rätt eller ej..
kilen kan ha gått av...
Men mest troligt så är det kablage till eller från spolen som är Defekt...
Nu har jag fått av kåporna på motorn så man ser lite mer. Är det denna som jag behöver lossa för att kontrollera kilen du skrev om? Är det i så fall bara att lossa de två skruvarna? Behöver man oroa sig för fjädern man ser innanför?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från sidan om det kanske ger några ledtrådar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från andra sidan (mot snöret) om det kan ge några idéer:
Här kommer en snabb uppdatering kring hur det gick med trimmern. Jag kopplade loss kabeln från avstägningsknappen från motorn samt skruvade fast en skruv som satt lös (se bild nedan). Nu kör maskinen hur fint som helst igen! Tack för tipsen Maskintok!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen är det väl stoppknappen som är boven i dramat och inte skruven, ska testa att koppla tillbaka stoppknappen för att vara säker. Om jag ska byta ut stoppknappen, ska jag byta både knapp och sladd eller vad rekommenderar expertisen? Det kanske kommer som ett paket ändå? Något annat som jag ska passa på att beställa samtidigt som är bra att byta när jag ändå ger maskinen lite kärlek? Några filter kanske?