6 649 läst · 80 svar
7k läst
80 svar
Hotat elnät men dåligt förberedda hushåll
Den gav jobb åt dåvarande ABB numera NKT vad gäller kabel, så långt borde du väl ändå vara med som insatt i frågan. Dessutom lite lagom förströelsejobb i form av markarbeten vid kabelsträckan Hörby-Nässjö det är kanske vad allmogen här i SE klarar av på sin höjd utan de heroiska gubbarnas insatser. Inte ens anläggandet av norra delens konventionella 400 kV luftledning duger åt oss här det är väl för grovhugget för en kunskapsnation? Jag ska inte trilskas med dig eller dina medfäktare i tråden det jag är mest intresserad av är olika tekniska vinklar på helheten sett som system och med förlov sagt tror jag inte det passar speciellt bra på BH.J Jehu skrev:Jo var är dagens motsvarighet till dåtidens hjältar. Sydvästlänken kunde gett 2000 jobb i Ludvika och Karlskrona med markkabel dessutom. Vad har man fått nu? Det skulle vara igång 31 mars sist jag hörde, du kanske vet mer? Fyra år försenat. Svenska Kraftnät har tydligen sagt 2027....
Det kan knappast skyllas på vad ASEA gjorde för 70 eller 100 år sen.
Och ABB Power Grids teknik är nu kinesisk. Det är där man bygger framtiden när vi glömt bort hur man gör.
Sydvästlänken skulle lösa problemet med effektbrist i sydsverige efter att Barsebäck lagts ner. Sen Oskarshamn, och nu ska man lägga ner Ringhals 1 och 2. Vad ska de ersättas med? Vindkraft? Hur ska näten klara det? Vad blir kostnaden?
Man kan vilja vara offgrid för mindre. Eller flytta till Portugal (se där, två förslag till lösningar!).
Med risk för att Marlene stryker bort det kan jag ändå inte låta bli att fråga dig om du öht har någon insikt eller ens intresse av frågan och ev problemställningar där. Endast en fullständig ignorant antar "Kommer aldrig hända." oavsett vad det gäller och särskilt inte i ett så enkelt fall som trådens.G Ganescha skrev:
I helheten ingår en satsning på det som ska ersätta kärnkraften, där en del menar att vindkraft är lösningen.GK100 skrev:
Jag tror att problemet med hacking och sabotage är betydligt underordnat den skada vi orsakar oss själv genom att överge en trygg och billig elförsörjning. De problem vi ser med kraftnätet är ett symtom och det kommer att bli värre. Vad tror du?
Kanske behövs det några rejäla strömavbrott för att utvecklingen ska vända?
Är det en slump att SvT gör sin programserie om vad som händer vid långvarigt strömavbrott nu?
Egentligen inte. Det kommer aldrig att hända med någon ”cyberattack” som ni försöker diskutera så frågan är odiskuterbar. MEN, nog kan jag diskutera om El nätet är sårbart för att våra politikers ignoranta beslut ang. Kärnkrafts vara eller icke vara. Det är där det hotet ligger om man nu ska diskutera ”attacker”.GK100 skrev:
Med risk för att Marlene stryker bort det kan jag ändå inte låta bli att fråga dig om du öht har någon insikt eller ens intresse av frågan och ev problemställningar där. Endast en fullständig ignorant antar "Kommer aldrig hända." oavsett vad det gäller och särskilt inte i ett så enkelt fall som trådens.
Det trodde de inte i Ukraina heller....
Precis, eftersom det hände där så kan det väl hända här.D Daniel 109 skrev:
Enligt uppgift så pågår det kartläggning av det svenska elnätet men det är ju inget nytt.
Under kalla kriget kunde man hitta utländska långtradare på de mest "konstiga" ställen.
Stickan
Cyberattacker kan hända.
Det är en modern version på det klassiska diplomatiska knepet att man skickar ut några pansarkryssare som utan förvarning dyker upp med laddade kanoner i Stockholms ström. Kanonbåtsdiplomati hette det förr i världen. Nu är det moderna tider och nya hot. Till exempel handelsblockad eller hot mot elnätet eller subversiv propaganda på sociala medier.
Ryssarna har ju gjort liknande saker på senare år både i Ukraina och Georgien.
Det är en modern version på det klassiska diplomatiska knepet att man skickar ut några pansarkryssare som utan förvarning dyker upp med laddade kanoner i Stockholms ström. Kanonbåtsdiplomati hette det förr i världen. Nu är det moderna tider och nya hot. Till exempel handelsblockad eller hot mot elnätet eller subversiv propaganda på sociala medier.
Ryssarna har ju gjort liknande saker på senare år både i Ukraina och Georgien.
Jag tänkte på hacker attacker. Kärnkraften har man lärt sig av. Jag huppas man gör det här också.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Elnätet är mycket känsligt mot hackers, och värre blir det! Alla skydd, frånskiljare, övervakning mm är uppkopplat.
Var bättre för med hederlig dum backelit..
Var bättre för med hederlig dum backelit..
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Man behöver faktiskt inte kunna hacka in sig i datasystem för att lamslå Sveriges elnät. Med lite kunskap om hårdavaran går det lika lätt nu som för 50 år sedan då man hade heroiska gubbar. Skilnaden är att hackeriet inte kräver fysiskt närvaro utan går kanske att genomföra från ett kontor i Pjöngyang (eller någon annanstans).
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
För 50år sedan var det inte uppkopplat, och ingen SCADA som styr ”allt”, då var det mer på lokal nivå, varje ställverk körde sitt race..
Idag använder Sv. Kraftnät ett system kallat "HANSA", levererat av General Electric Grid solutions.
Sv. Kraftnät tycks ha en förkärlek för GE, som nu också har ställt till det med sydvästlänken. Flera år försenad installation som drabbar elkunder i område 4.
Sv. Kraftnät tycks ha en förkärlek för GE, som nu också har ställt till det med sydvästlänken. Flera år försenad installation som drabbar elkunder i område 4.
Det räcker med en liten bug i programmet så stänger hela nätet av även om ingen främmande makt ingriper.
Så gick det till i USA och Kanada 2003.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
Så gick det till i USA och Kanada 2003.
https://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_blackout_of_2003
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Nä ska vara gammal svart backelit, dumma/säkra grejor