Vi ska beställa en bänkskiva från IKEA ("Oxsten"). Vi har även köpt den här hällen https://www.bosch-home.se/produktlista/spis-ugn-hall-och-flakt/hallar/induktionshallar/PVS611FC5Z som vi vill ha infälld (inte planlimmad).

Nu insisterar IKEA på att få veta hörnradien på hällen, som max får vara 5 mm - men ingen verkar kunna svara på det här om hällen har den här hörnradien, varken Elgiganten eller Bosch.

Har någon haft problem med hörnradien tidigare? Vi har tyvärr inte fått hem hällen än men vill så klart beställa stenskivan så snart som möjligt pga lång leveranstid.

Det var bättre förr...;)
Så här stod det i installationsanvisningen för min Boschhäll (induktion) från 2009;
Teknisk ritning som visar installationsmått för en induktionshäll från 2009.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märkligt att dom tagit bort det i nyare modeller då? Men vad som är ännu mer märkligt är att ingen kan hjälpa oss från varken IKEA, Bosch eller Elgiganten - är det här ett problem eller inte? Finns ingen information kring det här på nätet heller så är det verkligen ett problem?

Spelar det någon roll?
Det går väl att göra hålet i bänkskivan med radie 0 i hörnen.
Så gjorde jag när jag byggde vårt IKEA-kök för 10 år sedan,
med en IKEA induktionshäll.
Bara med en laminatskiva visserligen, men vad då?

Paul-Staffanstorp
Tror aldrig jag sågat annat än raka snitt ut till hörnen med sänksågen helt utan radie...
(Skulle kanske vara på den tiden man sågade med sticksåg för då borrade man 10mm hål i alla fyra hörnen vilket skapade en radie.)

Tror aldrig jag sett en häll med rundade hörn heller. ;)

Om man gör det där hålet 562x492 så kan man ha radie 10 utan problem

Jag beställde mitt IKEA-kök igår och detta var en fråga som säljaren och jag försökte få svar på. Vi googlade och då hittade hon just den ritningen som Kane har klipp in här i chatten. Slutsats det fungerar med den teknik som IKEA använder för att göra hålet. Det är exakt den hällen du anger som jag också ska köpa. Så enligt IKEA säljaren så fungerar det att gå på måtten i ritningen. Leveranstiden verkar dock vara ganska lång på Oxsten, men jag tänker mig att provisoriskt lägga den bruna ytbehandlade plyfaskivan i väntan på Oxsten. Köket i övrigt kommer redan på tisdag, 6 dagars leveranstid.
Måste säga att jag är imponerad av service och kunskap hos IKEA Kök medarbetarna. Bra!

Har ni förresten sett att El-giganten har 20% rabatt på vitvaror denna vecka, om man köper minst två.

Kenneth mitt i bygget

M Mdug skrev:
Vi ska beställa en bänkskiva från IKEA ("Oxsten"). Vi har även köpt den här hällen [länk] som vi vill ha infälld (inte planlimmad).

Nu insisterar IKEA på att få veta hörnradien på hällen, som max får vara 5 mm - men ingen verkar kunna svara på det här om hällen har den här hörnradien, varken Elgiganten eller Bosch.

Har någon haft problem med hörnradien tidigare? Vi har tyvärr inte fått hem hällen än men vill så klart beställa stenskivan så snart som möjligt pga lång leveranstid.
M Mdug skrev:
Vi ska beställa en bänkskiva från IKEA ("Oxsten"). Vi har även köpt den här hällen [länk] som vi vill ha infälld (inte planlimmad).

K Kane skrev:
Det var bättre förr...;)
Så här stod det i installationsanvisningen för min Boschhäll (induktion) från 2009;
[bild]
M Mdug skrev:

K Kenneth1x2 skrev:
Jag beställde mitt IKEA-kök igår och detta var en fråga som säljaren och jag försökte få svar på. Vi googlade och då hittade hon just den ritningen som Kane har klipp in här i chatten. Slutsats det fungerar med den teknik som IKEA använder för att göra hålet. Det är exakt den hällen du anger som jag också ska köpa. Så enligt IKEA säljaren så fungerar det att gå på måtten i ritningen. Leveranstiden verkar dock vara ganska lång på Oxsten, men jag tänker mig att provisoriskt lägga den bruna ytbehandlade plyfaskivan i väntan på Oxsten. Köket i övrigt kommer redan på tisdag, 6 dagars leveranstid.
Måste säga att jag är imponerad av service och kunskap hos IKEA Kök medarbetarna. Bra!

Har ni förresten sett att El-giganten har 20% rabatt på vitvaror denna vecka, om man köper minst två.

Kenneth mitt i bygget
Hur gick det för er med installation av Bosch häll i Ikeas Oxsten? Funkade det bra? Försöker förstå om måtten i Bosch/Siemens installationsguide funkar givet Ikeas krav på Radie 5.

L lotemt skrev:
Hur gick det för er med installation av Bosch häll i Ikeas Oxsten? Funkade det bra? Försöker förstå om måtten i Bosch/Siemens installationsguide funkar givet Ikeas krav på Radie 5.
Det var inga problem då vi har vår Bosch-häll infälld. Då spelade det ingen roll. Blev väldigt bra och supernöjda med Oxsten.

Men ska du ha den planlimmad så vågar jag inte svara på om det funkar.

M Mdug skrev:
Det var inga problem då vi har vår Bosch-häll infälld. Då spelade det ingen roll. Blev väldigt bra och supernöjda med Oxsten.

Men ska du ha den planlimmad så vågar jag inte svara på om det funkar.
Stort tack för snabbt svar. Kul att ni är nöjda och att det blev bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.