Hej
Skall bygga ett dubbelplank med ett hörne (ca 105° vinkel). Första bilden visar hur det är tänkt. Funderar på hur man får till hörnet. Det smartaste hade nog varit och satt två stolpar och låta hörnet mötas i luften. Det är dock försent då plintarna redan är på plats och markarbetet klart.
Så har någon tips på hur man gör i inner hörnet??
Typ så här?
Eller så här?
Eller så här??
Eller borde man göra på något helt annat sätt? Samthör gör man med ytterhörnet?
Råd och tips mottages tacksamt
Skall bygga ett dubbelplank med ett hörne (ca 105° vinkel). Första bilden visar hur det är tänkt. Funderar på hur man får till hörnet. Det smartaste hade nog varit och satt två stolpar och låta hörnet mötas i luften. Det är dock försent då plintarna redan är på plats och markarbetet klart.
Så har någon tips på hur man gör i inner hörnet??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ så här?
Logga in
Skapa konto
Eller så här?
Logga in
Skapa konto
Eller så här??
Eller borde man göra på något helt annat sätt? Samthör gör man med ytterhörnet?
Råd och tips mottages tacksamt
Förslag, vänd på ordningen på ena sidan hörnet så att ena sidan har en ytterbräda överst och andra sidan en innerbräda överst. Då kan du låta brädorna löpa "genom varandra" i hörnet. Så att en ytterbräda möter en innebräda.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Hyvla/såga hörnstolpen i 105 grader till en romb och som föreslagit översta brädan är på insidan åt ena hållet och utsidan åt andra hållet.
Protte
Protte
Ja det hade nog varit det bästa, men som jag skrev i första inlägget:Jonatan79 skrev:
"Det smartaste hade nog varit och satt två stolpar och låta hörnet mötas i luften. Det är dock försent då plintarna redan är på plats och markarbetet klart."
Ja det skulle ju funka. Dock behöver jag i så fall hyvla av kanten på den stående 95x95 samt att jag får ändträ utåt i ytterhörnetI IconicMoose skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lika mycket som jag hyvlar bort på ena sidan skall läggas till på andra sidan om jag tänker rätt. D.v.s. går inte att göra på en 95xstolpe. Typ bulta ihop 2 st 45x120 eller större..? Löser man att göra det själv eller behöver man lämna in till någon med riktiga maskiner?prototypen skrev:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara