Vi behöver byta bänkskivor i vårt kök och de är två hörnbänkskivor, den ena 90x130 den andra 90x90, 62 cm djupa och ca 30 mm tjocka. Jag var in på någon sida på nätet där man kunde skriva i mått och få ett pris, det visade sig att de kostade över 5000 styck i laminat, trots en skarv på var skiva. Har ni tips på var man kan hitta den typen av bänkskiva, det bästa vore ju om man slipper skarv och naturligtvis till ett bra pris :)

Kolla in tex microcement och lägg mdf plus gips under eller liknande. Blir mycket billigare, snyggare och utan skarvar :=)

• Wow
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Jag har velat några år med det här för att jag tänkte göra andra förändringar, men nuvarande skivor har tagit in vatten så måste byta innan. Då känns det ju som att pris inte får vara skyhögt i o m att de kanske ska bytas igen...
Tillverka ena, ja kanske, men är rädd att inte få till finnishen. Tidigare hade jag någon fundering på ekskivor som hade bredden 90, ur sådan kunde man såga ut formen jag vill ha, men köper alltså helst färdiga :)

Googlat lite på detta men hittar inget vettigt, är det väldigt ovanligt att man inte vill ha skarv när bänkskivan ska vara i vinkel?

Ingen har något att tillföra?

Har du kollat hos IKEA?

S sblixten skrev:
Har du kollat hos IKEA?
Kollat lite men hittade inget om hela bänkskivor i vinkel

Vill och Vill det är väl som med allt en pris fråga...
Du hittade ju ett ställe där du kunde få utan skarv... Men då kostar det, alltså skarvar man

nino nino skrev:
Vill och Vill det är väl som med allt en pris fråga...
Du hittade ju ett ställe där du kunde få utan skarv... Men då kostar det, alltså skarvar man
Ja, alltså jag tänker som så att är inte vinkeln åt ena sidan mer än 90 cm borde det finnas fler tillverkare...
Om den vinklade ska vara 2m åt vardera hållet fattar man ju att det kan kosta multum.

IKEA har haft måttanpassade bänkskivor och jag gissar att de fortfarande säljer det.
Gissar att du måste ringa dem eller besöka ett varuhus.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
S sblixten skrev:
IKEA har haft måttanpassade bänkskivor och jag gissar att de fortfarande säljer det.
OK, jag har bara tittat på nätet och sett vad man kan beställa där.

K Kurtivan skrev:
Ja, alltså jag tänker som så att är inte vinkeln åt ena sidan mer än 90 cm borde det finnas fler tillverkare...
Om den vinklade ska vara 2m åt vardera hållet fattar man ju att det kan kosta multum.
Jo men då får du ju skarven mer synlig om den ligger där?
Du får ju även fräsa en rundning, om skivan är 90 bred och Du ska kapa ner den, massiv bör den ju också vara då

nino nino skrev:
Jo men då får du ju skarven mer synlig om den ligger där?
Du får ju även fräsa en rundning, om skivan är 90 bred och Du ska kapa ner den, massiv bör den ju också vara då
Ja, som jag skrev tidigare så har jag sneglat på ekskivor som har bredden 90 cm, de kan man ju kapa till och fräsa till en framkant på, men ville helst köpa färdiga och jag tror att ek är lite ömtåligt ändå.

K Kurtivan skrev:
[...] jag tror att ek är lite ömtåligt ändå.
Jo, det var därför man byggde krigsfartyg av ek förr i tiden och inte av tåligare träslag som t.ex. balsa eller gran.

S sblixten skrev:
Letat lite bättre på IKEA och hittat en sida för måttbeställda bänkskivor, och priserna verkar ju bra! Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.