Jag håller på och renoverar mitt badrum och har rivit bort mitt gamla gjutjärnsavlopp fram till stående stam. Jag har kvar grenröret (4”) som ansluter till stammen och har inga möjligheter att ta bort detta med mindre än att jag river väggen (murad, putsad) till angränsande rum.

Jag skall ersätta bortrivet avlopp med 110 mm HTP-rör och behöver skarva ihop HTP med gjutjärnet. Jag har för ändamålet skaffat en gumminippel som träs in i gjutjärnet.

Nu till problemet. Gumminippeln går in 55 mm i den gamla flänsen i gjutjärnsröret där den flänsen är 75 mm djup. Eftersom allt är horisontellt kommer det att bildas en 2 cm lång ”ficka” i skarven mellan plast och gjutjärn eftersom gumminippeln inte bottnar. I denna ficka kommer det alltid kommer att stå vatten. Jag är rädd detta stående vatten kommer att innebära rost och så småningom hål med läckage som följd.

Första rör efter övergången är ett grenrör för anslutning av toalett så jag har inga möjligheter att skjuta fram plaströret så att det möter det grannare gjutjärnsröret.

Hur skall jag göra;

- Skära av kragen på flänsen så att jag kan skjuta in den i botten på gjutjärnsflänsen?
- Täta/fylla med något material så att inget vatten kan stå kvar? I så fall vad fyller jag med? silicon??
- Montera och låta det finnas en ficka i skarven?

Är jag ”nojig” (rädd att jag gör ett konstruktionsfel som innebär kommande problem) eller finns det ingen risk med lite kvarstående vatten i övergången eller finns det något annat sätt att lösa övergången mellan gjutjärn och HTP (JET-svep är uteslutet pga platsbrist)?

urbwi

Det här med nippel och liggande muff känns ju inte riktigt som en klockren lösning. Jag tror att risken för läckor är uppenbar. Har aldrig hört talas om att man gör så.

Det man brukar se är att man sparar en bit av järnröret och använder en fernco-koppling. Tyvärr alltför ofta utan stödhylsa.

Gumminippeln är godkänd för horisontellt montage så det bör fungera, men det som känns osäkert är fickan som bildas där det kan stå vatten.

Fernco hade säkert fungerat bra om jag hade haft plats för att montera en sådan koppling. Nu är det trångt och jag kan inte kapa bort muffen på gjutjärnet för på så sätt fästa ferncokopplingen eftersom då blir det inget rör kvar och jag är redan framme vid väggen jag inte vill/kan riva!

Det fanns ej heller möjlighet att lämna en del av det gamla gjutjärnsröret kvar för att koppla en ferncokoppling där eftersom det var ett grenrör av gjutjärn kopplat på den aktuella sista muffen.

Eftersom jag måste ha ett HTP-grenrör direkt kopplat på gjutjärnet via gumminippeln pga platsbrist (att få toalettstolen på rätt ställe) finns det dessutom inte mycket ”plast” att skjuta in i nippeln. Det rör sig om ca 50-55 mm som jag kan skjuta in innan grenen på röret tar i.

Jag hade helst sett att det funnits ett HTP-grenrör med längre konisk anslutning så att jag fått in en del av plasten i befintligt gjutjärn men några sådana produkter har jag inte sett. Att försöka svetsa/skarva plasten så att detta är möjligt lär väl inte gå? Och att få någon tillverkare att göra ett specialrör för mitt ändamål kan man antagligen se i stjärnorna efter.

En tanke som just slog mig är skippa HTP-grenröret och gå på ett MA-grenrör i stället och därefter koppla HTP. Då borde jag dels kunna få in röret i botten på gjutjärnsmuffen samt att få toalettstolen på rätt ställe, vad tror ni?

urbwi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.