Byggahus.se

Hoppsan! Jag satte spaden i bredbandsfiberkabeln. Går det att skarva?

1. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Dra om den från början till slut.

2. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 818 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Ett tips. Lägg en bräda över dukten.
    Det bryter säkert mig någon regel då man inte ser den orange färgen då, men det är effektivt för att inte skada kablar när man gräver.

3. D
    Medlem · 1 975 inlägg
    Hos mig las fibern på 5 cm djup, efter klagomål på 30 cm. Tycks vara standard.

• Laddar…
  4. Raskus
    Medlem · Jämtland · 1 282 inlägg

Raskus

Medlem
    Vilka ni?
    Hur ser du på bilden att dukten ligger på 1,5 dm djup?
    Hur ser du att det saknas markeringsnät?

5. P
    Medlem · Bosarp · 1 173 inlägg

Prodigys

Medlem
    I princip all fiberförläggning har gjorts på fast pris eller meterpris och då gäller det bara att det går fort. Kvaliten på arbetet är inte så viktigt då.

Fick också klaga när min fiber grävdes in, låg bara 10cm ner och med en hel del sten direkt på ducten.

6. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Knappt ens det. Det var ett djäkla problem med de som grävde att få dom att gräva överhuvudtaget.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210626_192557.jpg

• Laddar…
  7. S
    Medlem · 197 inlägg
    Den fibern är tydligen inte lagd på lämpligt djup eller hur långt grävde du?

8. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    15 cm sådär. Första gången lade de den bara några cm djupt. Gång nummer två kom ett nytt gäng invalider och grävde lite till. Jag har en lång slänt ner mot gatan, där ville de inte gräva alls, utan lägga slangen lös på marken.

Staffans

9. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 389 inlägg

Krilleman

Plumber
    Jag passade på att förlägga ett tomrör grön 32mm PEM på 60cm djup när jag grävde in ny matning för elen till villan. I den helgröna PEM-32:an som jag förlagt drog dom i sin tur in en svart 16mm PEM med grön stripe.

Vi hade en "snutt" över på jobbet så jag lånade hem den...
    Anställningsförmån! (Läs stöld) :rofl:
    https://www.ahlsell.se/10/el-1/elna...teriel/kabelskyddopto/kabelskyddsror/0661402/

Kaka på kaka?
    JA!
    Men ack så vandalsäkert.

Dessutom så slapp jag den förfulade lådan som är extremt skadevänlig på fasaden som dom vill tvinga på alla fastighetsägare.

Jag grävde ner denna förberedande helgröna 32mm-PEM-ledningen redan 2017 när dom pratade som mest löst om fiber på våran lansbygd. Och jag hade ingen större förhoppning att IP-only skulle acceptera min kanalisation direkt in i fastigheten via källarväggen, men jag gjorde det endå i tron om att det fanns en liten chans.

Döm av min förvåning så tok-köpte dom min lösning i början på våren 2021 då dom slapp gräva på min tomt helt och hållet... Killen (entrepenören som utsetts av IP-only) som kom och skulle gå igenom grävningen var supernöjd med att jag förberett grävningsarbetet. Dom var klara på min tomt på ca 10min med endast dragning av 16mm PEM i mitt 32mm tomrör (precis som jag vill ha det) direkt in i källaren "utan låda på fasaden".

Jag sålde precis fastigheten utan att fiberledningen blivit inblåst så jag vet inte hur det slutade efter dom dragit in "sin" 16mm PEM. Det kanske blir en dukt in i 16mm PEM-röret också?!

Men jag kan absolut återkomma i ärendet.

"Låda på väggen" är således inte alltid ett måste oavsett vad andra tror...

Redigerat 26 jun 20:25
  10. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Standard.
    Tyvärr.

• Laddar…
  11. Raskus

Raskus

Medlem
    Ring in till kundservice och förklara vad som hänt, hänvisa till 2.3.3.1 i Robust Fiber.
    Troligen kommer du inte behöva betala för reparationen.

12. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Knepigt är att ip Only påstår att jag skall felanmälan till, i mitt fall Bahnhof när deras kabel är avgrävd på privat mark.

Staffans

• Laddar…
  13. Raskus

Raskus

Medlem
    Nej så funkar det hos i stort sett alla nätägare

14. Staffans2000
    Bannad · 10 830 inlägg
    Det står även i pappren vi fick att den ligger grunt.

Staffans

15. S
    Medlem · 197 inlägg
    Jag hade förberett med en pemslang som de fick dra sin klena skämt-slang i.

16. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 818 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    Vad är det för diameter på den orange dukten?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.