Byggahus.se

Hopplöst att köpa andel i fjällstuga

1. E
    Medlem · stockholms · 82 inlägg

Exuperance

Medlem
    Vi har nu under några månaders tid försökt att köpa en andel av en trevlig fjällstugby, och jag kan inte begripa varför det inte fungerar. Stugbyn har superfina recensioner från gäster och ägare, och ganska många vilket gör att jag tror att dessa är äkta. Hemsidan ser dock ut som något nån har gjort i slöjden, och trots uppmaningar om att vi vill se bilder även på tex våtutrymmen mm så är detta helt omöjligt att få fram. Att gå ut och fota de hus man förvaltar verkar vara ett oöverstigligt hinder, istället hänvisas till någon ännu äldre hemsida där det ligger någon suddig bild i frimärksstorlek. I receptionen är man trevlig och hänvisar till en person vid namn XY som sägs "veta allt". I bästa fall är svarstiden här någon vecka, i sämsta fall uteblir svar överhuvudtaget, och vid påminnelse efter någon månad märks det att XY blir förnärmad och hänvisar till det första svaret där inget konkret sades och inga uppgifter gavs om varken priser eller lediga kombinationer.

Andelar säljs också av en mäklare som är så otrevlig i telefon att man direkt överväger att köpa något i Spanien istället. Rekommenderar en bland annat att köpa något som är tio ggr så dyrt i en helt annan fjällby och menar att det passar "innefolket" bättre. Här hemma identifierar vi oss snarare med "utefolket" och är inte intresserade av annat än det vi frågat om. Efter en vecka sänks priset på det hus vi inte fick köpa vid det första telefonsamtalet, och jag ringer igen för att fråga om det hus som någon uppenbarligen vill sälja. "Nej, det är i praktiken redan sålt."
    Två veckor senare ringer jag igen och får direkt höra att mail är att föredra, för att mäklaren är SÅ upptagen med allt möjligt. Mailar om en annan stuga som annonserats på Hemnet sedan augusti. Men tänka sig, att den såldes samma dag!

Något är ju skumt, men jag har inte listat ut vad. Möjligen är det mer lukrativt för stugbyn att hålla på andelarna och själva hyra ut dem, men att det står i stadgarna att de ska bjudas ut till försäljning? Mäklaren, har han bara lagt upp ett antal hus och kombinationer som någon slags stadigvarande annons på Hemnet, men utan att det finns något att faktiskt sälja? Får man ens göra så?

2. E
    Medlem · 4 057 inlägg
    Kanske blivit mer populärt med dessa i Coronatider. Kan ju vara som du skriver men ni har ju samtidigt inte budat på så många objekt, ibland kan viljorna vara väldigt starka och objekt försvinner direkt eller till och med innan de läggs ut.

Så testa lite till, ifall det inte finns något annat även om det är trist att de som sköter det är så svåra att kommunicera med.

3. P
    Medlem · 198 inlägg
    Låter väldigt märkligt att man inte har nya bilder inifrån stugan. De flesta som vill köpa fjällstuga har ju en bit att åka för att komma och titta.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 082 inlägg

hempularen

Moderator
    Finns ju några tänkbara scenarier. Det kan vara så att "någon", ex. mäklaren själv, köper upp allt billigt. Men i så fall borde objekten komma ut igen till högre pris. Eller så finns det i praktiken inget till salu, utan man vill av någon anledning att det skall se ut att finnas en fungerande marknad. Kanske lättare att sälja andelar i nyproducerade anläggningar, om det ser ut att finnas en fungerande andrahandsmarknad.

En mäklare som är så upptagen att man inte hinner prata med spekulanter har jag aldrig varit med om. Då har jag ändå varit med i budgivning på objekt där det var 40 - 50 personer på visning, och där mäklaren visade 4 andra hus samma dag. jag har lite svårt att tro att intresset skulle vara så oerhört mycket större för de här andelarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.