Har en 18 år (!) gammal Honda UMK325E fyrtaktstrimmer som fungerat utmärkt helt utan underhåll fram till förra sommaren.

Plötsligt tvärdog den efter c:a en kvarts röjning. Jag startade om den utan problem men efter en halvminut dog den igen. Så höll det på. Ibland kunde den klara sig ett par minuter men ibland bara 10-30 sekunder. Det verkade inte ha betydelse om jag hade full gas eller på lägre nivå.

Jag kontaktade till slut en kunnig verkstad på bögda och de var säkra på att de var förgasaren som behövde bytas. Så den byttes för c:a 700 kr. Jag åkte hem och satte igång. Men ganska snart insåg jag att problemet kom tillbaka. Återvände till verkstaden. Då sade de att jag borde sluta köra med vanlig bensin och istället använda Aspen. De menade att dagens bensin innehåller tillsatser som dessa maskiner inte tycker om. De rengjorde förgasaren och jag kunde fortsätta.

Nu blev det aldrig så att jag skaffade Aspen. Jag fortsatte envist med vanlig bensin denna sommar. Läste nämligen någonstans att även Aspen numera innehåller tillsatser som maskinerna inte mår bra av.

Även om motorn är 18 år gammal och kanske sett sina bästa dagar skulle jag vilja förstå vad detta beror på. Symtomen är nämligen att det verkar fungera bra en lång stund direkt jag fyllt på ny bensin. Efter c:a tio minuter hör jag hur motorn börjar puttra ungefär som att den inte får bränsle som den vill. Med lite tur lyckas jag ibland hejda stoppet precis innan den dör, genom att släppa på gasen. Men det är mer tur än skicklighet. Så jag kan inte påstå att den hopplöst bara tvärdör.

Jag köpte nämligen en likadan Honda-trimmer (något vassare modell) till min andra fastighet. Och jag vill ju inte att den ska gå samma öde till mötes om det nu handlar om bränslet. Verkstaden sade att det är många som har haft samma problem med dessa motorer. Och jag undrar nu om någon hittat en permanent lösning och om någon kan förklara vad problemet beror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.