Hej!
Jag skall montera en vägghängd toalettstol med hjälp av en fixtur. Båda köpta på Rinkaby. Nu är det så att tillverkaren av fixturen skriver i monteringsanvisningen (som för övrigt är den taffligaste instuktionen i galaxen) att VVS-AMA specificerar normalhöjden till 450 mm. Tillverkaren av toaletten, jag tror att det var Ifö, säger att stolen skall monteras på 400 mm höjd. Nu pratar vi höjd från färdigt golv till porslinets överkant. Båda varianterna är möjliga med befintlig toalett och fixtur. 450 mm är emellertid enklare pga fixturens konstruktion. Någon som satt sig in i problematiken? Vad är lämpligt?
Jag skall montera en vägghängd toalettstol med hjälp av en fixtur. Båda köpta på Rinkaby. Nu är det så att tillverkaren av fixturen skriver i monteringsanvisningen (som för övrigt är den taffligaste instuktionen i galaxen) att VVS-AMA specificerar normalhöjden till 450 mm. Tillverkaren av toaletten, jag tror att det var Ifö, säger att stolen skall monteras på 400 mm höjd. Nu pratar vi höjd från färdigt golv till porslinets överkant. Båda varianterna är möjliga med befintlig toalett och fixtur. 450 mm är emellertid enklare pga fixturens konstruktion. Någon som satt sig in i problematiken? Vad är lämpligt?
Ta med en tumstock på några andra dass och där det känns bra så mäter du bara! Det där är ganska individuellt, beror ju på längd/vanor(?) m.m.
Jag vet i alla fall att den som jag köpte är för hög (vänstra), får f-n kramp i vaderna vid lååångvaraiga besök

Jag vet i alla fall att den som jag köpte är för hög (vänstra), får f-n kramp i vaderna vid lååångvaraiga besök

Nej VVS-AMA säger 400mm vilket är normalhöjden för alla golvstående toalettstolarmattiasp skrev:Hej!
Handikappanpassade förhöjda stolar brukar vara 450-460 mm
/Patrik
Du får köpa en liten pall för att vila fossingarna på.ByggaNytt skrev:
Jan slängde in några stumpar 45-reglar mellan porslinet och sitsen på min befintliga 400 höga toalett och provsatt. Jag kan konstatera att den nya stolen skall monteras på 400 mm höjd.
Det underliga är att fixturen som Rinkaby Rör säljer är konstruerad för 450 mm och 500 mm med möjlighet (krångligare) att montera på 400 mm. Fixturen är inte Ifö original, utan någon tredjepartskonstruktion från småland. Fixturtillverkaren hävdar att VVS-AMA specificerar 450 som standard, 400 lämplig för låg- och mellanstadieskolor och 500 mm för RWC (?, osäker på bokstavskombinationen) Handikappanpassning?
400 blir det i alla fall. Till nästa bygge köper jag en Ifö originalfixtur.
Det underliga är att fixturen som Rinkaby Rör säljer är konstruerad för 450 mm och 500 mm med möjlighet (krångligare) att montera på 400 mm. Fixturen är inte Ifö original, utan någon tredjepartskonstruktion från småland. Fixturtillverkaren hävdar att VVS-AMA specificerar 450 som standard, 400 lämplig för låg- och mellanstadieskolor och 500 mm för RWC (?, osäker på bokstavskombinationen) Handikappanpassning?
Våra vägghängda IFÖ stolar sitter på 450mm från golvet och vid ombyggnad av badrummet blev golvet där 20mm högre, så toasittsen där är 430mm från golvet för vi flyttade inte upp den. Man märker skillnaden och vi upplever 430mm stolen som låg.
Ämen Vaf... Jag trodde att jag hade bestämt mig!thomas33 skrev:
Tänk framåt. Ju äldre man blir desto svårare har man för att resa sig från sittande. (Jobbar själv med äldre och 400 mm hög toalett upplevs i stort sett alltid som för låg. Är mycket vanligt att man då får anpassa med stödhandtag bredvid toaletten, vilket kanske inte är så snyggt.) Vet ju inte hur gamla ni är idag, men om ni har planerat att bo i huset lång tid, hade jag tagit den höga modellen, 450 mm. Det ska jag själv göra iallafall!
PUE.12 Väggmonterade klosettermattiasp skrev:Jan slängde in några stumpar 45-reglar mellan porslinet och sitsen på min befintliga 400 höga toalett och provsatt. Jag kan konstatera att den nya stolen skall monteras på 400 mm höjd.
Montering
Väggmonterad klosett skall monteras enligt figur PUE/2.
/Patrik
Klicka här för att svara