Hej,

Jag funderar på att köpa FM Mattsson 9000E II, dock är jag orolig för att höjden på 245mm från diskbänken kommer att bli för högt, dvs att det skvetter etc? På jobbet har vi en kran som är 205 mm som jag tycker funkar men de extra 40 mm kanske blir för mycket?

Någon som har erfarenhet av en kran där vattnet kommer ut 245mm ovan diskbänk?

48963.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

49091.png
Skapa konto

Nackdelen med den typen av pip är att det rinner vatten en stund efter att kranen är stäng dvs den mängd som ryms i pipen.

Vi har haft nästan samma modell (finns en annan variant med mer osymmetrisk böj också men samma höjd) i köket i +10 år och är helnöjda med denna. Förra året blev det ny tvättstuga samt en extra vask vid groventren och då satte jag samma kran även på dessa. Kombinera med en vinklingsbar strålkastare så minskar höjden med ca 20 mm men i gengäld kan man rikta strålen dit man vill. Perfekt när man diskar plåtar.

smurfen72 skrev:
Nackdelen med den typen av pip är att det rinner vatten en stund efter att kranen är stäng dvs den mängd som ryms i pipen.
Jag funderade faktiskt lite på det för bara några dagar sedan. Dvs jag undrade varför det INTE gör det ur mina kranar. Inget dropp alls när man stängt kranen.

Konstigt det gör det ur min men det droppar inte det rinner lite efter stängningen men man vänjer sig.

Har haft en tidigare modell i snart 20 år. Inga problem med läckage av något slag. Jag tycker den är mycket mer praktisk än de lägre modellerna.

Vår Oras Optima är 294 mm till ovansida pip och visst kan det skvittra lite men inget jag stör mig på. :)

Klart man ska ha en hög blandare mera fördelar än nackdelar i alla fall.

För att förtydliga lite så är det inte någon strålkastare jag monterat (autokorrekt antar jag, brukar inte skriva på mobilen) utan en strålsamlare av den här typen:
8242681_1.jpg
Skapa konto

http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/trio-970579-stralsam.html

Går att hitta lite varstans, tror jag köpte mina på Hornbach senast. Fick även bra pris på kranarna där med prisgarantin.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.