7 349 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Höja taxeringsvärde vid försäljning
Vi har gjort en hel del renoveringar i vårt hus senaste året. Nu tänker vi sälja det kommande år för vi trivs helt enkelt inte i området.
För några veckor sen damp ju som bekant brevet från skatteverket ner med ny beräkning av taxeringsvärde. Nu funderar jag på vad som blir bäst för oss. Fylla i alla förbättringar vi gjort eller låta det vara. Jag provade fylla i formuläret på skatteverkets hemsida där man kan se vad taxeringsvärdet blir. Det skulle bli ca 1200 tkr med alla renoveringar vi gjort, att jämföra med det nuvarande taxeringsvärdet på knappt 700 tkr.
Personligen brukar jag slänga ett öga på taxeringsvärde när jag tittar på hus. Det är inget avgörande men kan ibland kännas som en liten riktlinje (iaf om värdet är lite högre). Det negativa är att det kan påverka fastighetsavgiften om den skulle ändras i framtiden i samband med regeringsskifte el liknande (att maxbeloppet tas bort). För vår del spelar det dock ingen roll eftersom vi kommer flytta närmaste året.
Personligen är jag nog inne på att taxera upp huset. Vad tycker ni?
För några veckor sen damp ju som bekant brevet från skatteverket ner med ny beräkning av taxeringsvärde. Nu funderar jag på vad som blir bäst för oss. Fylla i alla förbättringar vi gjort eller låta det vara. Jag provade fylla i formuläret på skatteverkets hemsida där man kan se vad taxeringsvärdet blir. Det skulle bli ca 1200 tkr med alla renoveringar vi gjort, att jämföra med det nuvarande taxeringsvärdet på knappt 700 tkr.
Personligen brukar jag slänga ett öga på taxeringsvärde när jag tittar på hus. Det är inget avgörande men kan ibland kännas som en liten riktlinje (iaf om värdet är lite högre). Det negativa är att det kan påverka fastighetsavgiften om den skulle ändras i framtiden i samband med regeringsskifte el liknande (att maxbeloppet tas bort). För vår del spelar det dock ingen roll eftersom vi kommer flytta närmaste året.
Personligen är jag nog inne på att taxera upp huset. Vad tycker ni?
Henri skrev:
Jag skulle gissa att det går på plus minus noll. Som systemet är upplagt nu spelar ju tax. värdet ingen roll. Men man kan ha spekulanter som kanske vill hålla nere det om det tror sossarna vid ett ev maktskifte skulle förändra detta. Sen finns det kanske köpare som är beredda att betala mer då de räknar på K/T värdet. Högt taxerat - värt mer?
Jag skalle välja att höja då jag tror på fler som anv. tax som värdeindikator....
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laglott - inköpspris eller taxeringsvärde vid gåvotillfället?
Juridik -
Höja upp vid vedspis
Hantverkare -
Höja golvet under kakel vid kamin
Byggmaterial & Byggteknik -
Stift för att höja fönstret till rätt höjd vid stängning.
Fönster & Dörrar -
Skatteverket vill höja taxeringsvärdet med 25%
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.