7 624 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Höja takhöjden, utnyttja vinden?
Hej experter! Har precis köpt ett enplanshus som endast har 2.26 i takhöjd! (Har tidigare bott i hyreslägenhet med 3 meter i takhöjd) är väl lite bortskämd men lite högre takhöjd skulle jag vi vilja!
kan man offra en del/ det mesta av vindsutrymmet och blotta takstolarna inne i huset för att få mer rymd? Är detta en helt jättedum idé eller är det genomförbart? Tips? Idéer?
Göra jobbet själv eller leja bort det?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Eller låta takstolarna vara kvar men ta bort vindsgolvet och isolera yttertaket.
hur ser takstolarna ut?
hur ser takstolarna ut?
Vi hade tänkt att isolera yttertaket och kanske göra takstolarna synliga och göra dem lite finare
eftersom vi inte flyttat in än har jag bara kollat på takstolarna en gång så kommer inte riktigt ihåg hur de ser ut, men det är ett ganska lågt sadeltak
Jag tänker på elinstallationen; ganska vanligt att dra rören på "vinden". Ligger kanske en hel del rör under isoleringen?
Inget är omöjligt men det kan bli en utmaning att dra om dessa snyggt + kostnader förståss....
Inget är omöjligt men det kan bli en utmaning att dra om dessa snyggt + kostnader förståss....
Vi har elektriker i familjen så dessa kostnader är inga bekymmer. Tack alla för svaren! Jag måste upp och kika på vinden hur takstolarna ser ut och hur mycket el som går över taketroland53 skrev:
Men går det att isolera insidan av yttertaket på samma sätt som en vägg eller måste man ha vinden?
ursäkta dummaste frågorna
Klicka här för att svara