Hej experter! Har precis köpt ett enplanshus som endast har 2.26 i takhöjd! (Har tidigare bott i hyreslägenhet med 3 meter i takhöjd) är väl lite bortskämd men lite högre takhöjd skulle jag vi vilja! :) kan man offra en del/ det mesta av vindsutrymmet och blotta takstolarna inne i huset för att få mer rymd? Är detta en helt jättedum idé eller är det genomförbart? Tips? Idéer?

S
går ju göra men blir nog inte värst snyggt

"Öppna till nock" är det ju en del som gör men man brukar växla av taket med balk och ta bort takstolarna. Det måste räknas på av en byggkonstruktör.

Göra jobbet själv eller leja bort det?

Eller låta takstolarna vara kvar men ta bort vindsgolvet och isolera yttertaket.
hur ser takstolarna ut?

Vi hade tänkt att isolera yttertaket och kanske göra takstolarna synliga och göra dem lite finare :) eftersom vi inte flyttat in än har jag bara kollat på takstolarna en gång så kommer inte riktigt ihåg hur de ser ut, men det är ett ganska lågt sadeltak

• Gilla
Ranx
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Göra jobbet själv eller leja bort det?
Hag vill göra det själv :)

Du lär åka på att höja alla väggar, vilka i sin tur får byggas runt fackverket i takstolarna.

vincentaun skrev:
Hag vill göra det själv :)
Isf är det nog bara tålamod och ideér som är det svåra.....
Rent tekniskt så finns det massor av sett att få mer volym inne....

Jag tänker på elinstallationen; ganska vanligt att dra rören på "vinden". Ligger kanske en hel del rör under isoleringen?
Inget är omöjligt men det kan bli en utmaning att dra om dessa snyggt + kostnader förståss....

roland53 skrev:
Jag tänker på elinstallationen; ganska vanligt att dra rören på "vinden". Ligger kanske en hel del rör under isoleringen?
Inget är omöjligt men det kan bli en utmaning att dra om dessa snyggt + kostnader förståss....
Vi har elektriker i familjen så dessa kostnader är inga bekymmer. Tack alla för svaren! Jag måste upp och kika på vinden hur takstolarna ser ut och hur mycket el som går över taket :)

Men går det att isolera insidan av yttertaket på samma sätt som en vägg eller måste man ha vinden? :) ursäkta dummaste frågorna

vincentaun skrev:
Men går det att isolera insidan av yttertaket på samma sätt som en vägg eller måste man ha vinden? :) ursäkta dummaste frågorna
Det går bra....sök efter ryggåstak eller parallelltak så får du nog en del bilder....

pelle242 skrev:
Kolla den här tråden: [länk]

Shit vilken inspirationsbomb!! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.