Hej.
För ett halvår sedan så installerade vi FTX. Vilken skillnad det blev!
Vi gick ifrån radon värde på 700 bq/m3 till 130 bq/m3 och jag upplever en positiv skillnad i inomhusmiljön.

Anläggningen är tyst i allmänhet. Tilluftdonen hörs i princip ingenting tack vare ljuddämparna och Lindabs "Airy" don.
Men vi har 3 placerade frånluft varav två låter mer som ett tyst muller. Inget störande alls. Men ett frånluftsdon, det som är i köket har ett mer av ett "vinande" ljud. Denna frånluft är också den som är närmast aggregatet. Det påminner om det där "visslande drag ljudet" som kan uppstå när någon har eldat i hus med självdrag.

Jag är ingen expert på att läsa ritningarna men jag bifogar dessa. Jag vill minnas att vi placerade ljuddämpare vid frånluften också... men mitt minne kanske sviker mig.
Jag har också haft en duktig kille som hjälpt mig att injustera anläggningen.
Jag vill också minnas att jag inte hört detta ljudet i somras. Men jag blir osäker såklart då man sitter inne mycket mera så här års.
Jag har inte bytt filter än heller. Kan det påverka? Jag skulle gärna vilja vänta till vårkanten innan jag byter så att jag får in ett bra timat bytesintervall.

När jag ändå är här så undrar jag vart ni brukar köpa era filter? Vi har ett Swegon casa R5 smart el.
Orginal filter verkar vara nästan dubbelt så dyra.

• Ritning av ett FTX-ventilationssystem med markerade kanaler och don för till- och frånluft i en fastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schablon med förklaringar av ventilationssystemets komponenter och kanaltyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt ritningen så verkar det inte finnas några ljuddämpare på frånluft.

J jajgert skrev:
Hej.
För ett halvår sedan så installerade vi FTX. Vilken skillnad det blev!
Vi gick ifrån radon värde på 700 bq/m3 till 130 bq/m3 och jag upplever en positiv skillnad i

Anläggningen är tyst i allmänhet. Tilluftdonen hörs i princip ingenting tack vare ljuddämparna och Lindabs "Airy" don.
Men vi har 3 placerade frånluft varav två låter mer som ett tyst muller. Inget störande alls. Men ett frånluftsdon, det som är i köket har ett mer av ett "vinande" ljud. Denna frånluft är också den som är närmast aggregatet. Det påminner om det där "visslande drag ljudet" som kan uppstå när någon har eldat i hus med självdrag.

Jag är ingen expert på att läsa ritningarna men jag bifogar dessa. Jag vill minnas att vi placerade ljuddämpare vid frånluften också... men mitt minne kanske sviker mig.
Jag har också haft en duktig kille som hjälpt mig att injustera anläggningen.
Jag vill också minnas att jag inte hört detta ljudet i somras. Men jag blir osäker såklart då man sitter inne mycket mera så här års.
Jag har inte bytt filter än heller. Kan det påverka? Jag skulle gärna vilja vänta till vårkanten innan jag byter så att jag får in ett bra timat bytesintervall.

När jag ändå är här så undrar jag vart ni brukar köpa era filter? Vi har ett Swegon casa R5 smart el.
Orginal filter verkar vara nästan dubbelt så dyra.
Nu vet jag inte hur fördelningen av luftflöde är mellan frånluftsdonen och vilka storlek det är donen. Men min gissning är dock att utifrån fördelningen av luft mellan donen och att det vinande donet är första don så är det rätt så strypt för att få önskat luftflöde. Då tenderar det att bli sådana ljudproblem.

• Gilla
jajgert och 1 till
  • Laddar…
oskar.valta oskar.valta skrev:
Nu vet jag inte hur fördelningen av luftflöde är mellan frånluftsdonen och vilka storlek det är donen. Men min gissning är dock att utifrån fördelningen av luft mellan donen och att det vinande donet är första don så är det rätt så strypt för att få önskat luftflöde. Då tenderar det att bli sådana ljudproblem.
Ok! Tack för svar.
Hur funkar det?, kan jag vrida/justera på donen och testa?
Vill inte sabba något med luftflödena... fast jag är ju inte och pillar på displayens inställningar så det kanske inte spelar någon roll?:)

Lizzardo
Börja med att ta ner ventilen och gör rent den ifall ljudet är nytillkommet.
Smuts kan orsaka ljud.

• Gilla
@ndreas
  • Laddar…

Bästa svaret

J jajgert skrev:
Ok! Tack för svar.
Vill inte sabba något med luftflödena... fast jag är ju inte och pillar på displayens inställningar så det kanske inte spelar någon roll?:)
Notera
J jajgert skrev:
Ok! Tack för svar.
Se bara till att du mäter ditt don är innan du börjar justera så går det alltid att återgå till ursprungsläget. Mät hur långt in som konen i mitten är inskruvad jämfört med ytterkanten.

Det som du gör genom att justera det donet är att du fördelar om hur luften sugs ut. För att öppna upp donet (och kontrollera om ljudet försvinner) kan du testa skruva på innerkonen och se om det händer något. Händer är inget är donet låst efter injustering och du måste plocka ned donet. Är lite olika hur de sitter fast, men antingen drar du donet eller drar och vrider en aning. Justera och sätt tillbaka.

Om du konstaterar att problemet är strypningen, kolla om ljudet försvinner med enbart lite mindre strypning. I sådant fall påverkar du inte övriga systemet nämnvärt och då hade jag tyckt att det var good enough (finns alltid felmarginaler när du mäter flöden vid injustering ändå). Krävs en större justering på donet är det nog bra att kolla över systemet i stort så att det inte blir knas med luftflödena någon annanstans.

Hej allihop. Tack för alla svar.
Det är nästan skrattretande... men som man brukar säga ibland är den enkla förklaringen den rätta. Det var liiiiite damm som hade samlats som skapade det visslande ljudet.
Precis som Lizzardo påpekade.
Lizzardo Lizzardo skrev:
Börja med att ta ner ventilen och gör rent den ifall ljudet är nytillkommet.
Smuts kan orsaka ljud.

• Gilla
Lizzardo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.