Kan man ha höga rökgaser ca 325 grader och ändå ha dåligt drag i skorsten?

Eldar just nu med en Swebo flisförugn 65kw kopplad mot en Osby
Parca 85 kw Oljepanna.

Får ut väldigt dålig effekt från pannan(totalt orkeslös) och
rökgaserna är ca 325 grader. Har haft hit 2 st pannexperter som
båda menar att pannan har dålig verkningsgrad eller ej lämplig
för förugn.

Jag har gått igenom både panna och förugnen ett antal gånger
och kan ej hitta något fel. Flänsar är täta och fina och ingen
tilluft är blockerad.

Skorsten till pannan (stålrör) är kort ca 4,5m och röret är
bara 130 invändigt. Ingen dragbegränsning monterad. Jag funderar
på att prova montera en rökgasfläkt även om jag har blivit
avråd från att göra detta pga de redan höga rökgaserna (mera
för kråkorna bara).

En fläkt ligger ju på 5000-10000kr

Vad tror ni?
Mattias

Det går an å få målt draget i pipa ?

Kör anläggningen till en skrothandlare nu medan man betalar skapligt för järnet igen.
Du har ju redan fått svar av experter att pannan är olämplig. Blir inte mycket bättre av att sätta dit en förugn.
Kosta inte på vare sig dragbegränasre eller rökgasfläkt för det är bortkastade pengar..
Hög rökgas beror inte på dåligt drag utan på dålig panna.
Tänk också på brandsäkerheten. Uppstår en spricka i skorstenen med 325 i rökgas kan du snabbt få eld på hela huset.

Hej!

Jadå det är lite drag i pipan, men när man börjar mata på ordentligt i ugnen så känns det som om lågorna slår tillbaka., jag får liksom inget ordentligt sug genom pannan.

Jag ska kolla upp om det finns uppmätta siffror på pipan...

Jag har precis köpt denna gård och jag ska byta pannan om jag inte får den att funka bättre. Den har värmt upp 800kvm. Kör just nu underhållsvärme på 200kvm.

johanpelle: Pannan bor i ett eget litet hus.

Mattias

Redigerat:
kanske onödig fråga men...
när sotades pannan sist? Jag menar panna och inte skorsten. Blev det något bättre effekt efter sotningen av pannan ?
gaia

Det finns inga onödiga frågor, det gäller att vrida och vända på allt..
Den blir märkbart bättre när den är nysotad, dock fortfarande klen.När jag pratar om rökgastemp på över 300 grader då kör jag förugen hårt för att ladda upp actanken. Nu kör jag på så låg effekt jag kan för att hålla tanken varm och undvika fyrhållning. Pannan har varit kallställd 1,5 år innan vi körde igång den för cirka 1 månad sedan. Kan något ha tagit skada av det? Tycker den sotar igen fort i panntuberna (ca 30 st stående tuber 50mm i dia och 650mm långa). Märkte nu i kväll när jag fyllde på flis och det blåser riktigt kraftig ute hur lågan slår tillbaka i ugnen.
IMAG0277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.