Byggahus.se

Höstens TV-nyheter - TV-apparaterna som lockar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
  2. B
    Medlem Nivå 6
    Det jag saknar är en platt tv som klarar av Nintendo 8-bit. Därför har jag bara en gammal tv nu som jag plockar fram ibland.

3. W
    Medlem Nivå 2
    En work-around är att ta bildsignalen genom en receiver som konverterar signalen från gamla lågupplösta format till 720 eller 1080. Jag kör ett gammalt nintendo wii pp det viset. För 8-bitars behövs nog även konverterare av analog signal innan receivern.

4. aeroform
    Medlem Nivå 1
    Jag kör NES på min Lg Oled. Nintendot har ju komposit ut vilket även lg'n (och de flesta) platt-tvs har.

• Laddar…
  5. V
    Medlem Nivå 1
    Det gäller ju även att få ljuspistolen att fungera... det är inte så lätt på en modern TV :p

• Laddar…
  6. aeroform
    Medlem Nivå 1
    Haha ja där är man rätt körd. Blev sjukt sugen på duck hunt nu bara för det..

7. O
    Medlem Nivå 3
    Köp inte tv innan black friday. Det brukar hända mycket med priserna då. Utförsäljning av årets modeller och riktigt bra priser på fjolårets om det finns några kvar på nåt lager.

• Laddar…
  8. B
    Medlem Nivå 6
    Fattar dock inte hur samsung kan få tillåtelse köra med Qled som namn, vilseleder kunder rätt hårt.

Känner en som tror samsung inte kunde använda namnet oled, utan körde namne Qled i stället jösses :)

9. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Verkligen, men som vi ser har artikelförfattaren också charmats av ordet Qled. De bättre Led tv modellerna från t.ex. Sony är absolut i klass med Samsungs bästa Qled. Känns som det inte händer mycket i år. Samsung satsar på nya Oled fabriker så det dröjer väl något år innan dom kommer med en.

Operativsystemen, inbyggd Chromecast och formfaktor tycker jag det pratas för lite om

10. A
    Medlem · Nivå 19
    QLED har väl blivit ett produktnamn/varumärke som Samsung använder, men kommer väl från det som kallas "quantum dots", så Q har väl ett visst berättigande i QLED.
    Oberoende av fabrikat är det LED-teknik i olika former,

11. R
    Medlem Nivå 1
    Ingen expert men LED-tekniken i sig är väl egentligen den samma på en QLED, fast med ett raster framför för att ... göra nått bra med bilden. Så jo iofs annan "form" av LED ... same but different. :)

12. trähandtag
    Medlem Nivå 7
    Köpte ny Oled från sony ag8 i vintras 65 tum, 2019 års modell. Vilken bild, färger och skalningsfunktionen för att skapa skarpare bild. Dessutom suverän bild via appar i tvn, som dplay, svt, tv4, youtube... Hade en 7 år gammal led tv, som gick sönder.

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Även OLED är LED-teknik, men det finns sedan olika sätt att "belysa" i TVn som ger olika bildkvalité och även färgåtergivning t.ex. det svarta i bilden.
    Så allt är inte identiskt med olika namn. ;)
    Från början var namnet LCD på den första tekniken.

14. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    Och kom ihåg.

1. Kolla alltid prisjakt innan du köper en elektronisk mojäng
    2. Elektroniska sällanköp görs med fördel på helgen runt svartfredag.

15. A
    Medlem Nivå 6
    Har en Pioneer Kuro som nog är 12 år gammal eller nåt, den bara tuffar på. Hur stor förbättring av bilden om man bytte till OLED? Förr hade jag bluray, men nu bara streamat material.