Byggahus.se

Hörntomt med en extra reserverad gatuadress, brevbärare upprörd

1. E
    Medlem · 2 001 inlägg

Emil_K

Medlem
    Jag brukar tipsa om andra branschkollegor när folk kontaktar mig angående jobb.

• Laddar…
  2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 147 inlägg

Immobil

Medlem
    Det är ingen som har ställt den frågan. Kan tänka mig, att somliga tycker det är ärligare att ha företaget hemma. :cool:

3. G
    Medlem · 1 022 inlägg
    Jag tycker att de företag som strajpar sina bilar med en @Hotmail eller @gmail-adress är mycket mer skumma. Kostar lixom dryga hundralappen om året för eget domän. Har själv mitt företag på bostadsadressen i ett hyreshus.

4. TheJesper
    Medlem · 139 inlägg

TheJesper

Medlem
    Ja, behöver ju så klart inte vara att... "han har företaget hemma, vilken skummis" ... Snarare tvärtom kanske, aha... företaget har en egen adress. Det verkar vara ett litet bevis på att det är ett seriöst bolag då dom tagit sig tiden att skaffa kontor eller liknande.

På samma sätt som GaragamelSE skriver, orkar man ta sig tiden att skaffa en domän och en hemsida, är det också en seriösitets-stämpel.

Om man skall samarbeta med folk, eller kanske anställa, eller ha underkonsulter... Kanske det (om än väldigt lite) kan ta emot att vara anställd "Hemma hos Janne och Monica" där bolaget är skrivet :crysmile:

Då kanske det kan kännas bättre i vissa lägen, att bolaget har ett eget kontor med egen adress...

Men allt det här spelar säkert liten roll i slutändan. Har man möjligheten med en hörntomt... så är det säkert många som funderar över att använda ena, andra eller båda adresserna : )

5. L
    Medlem · Västernorrland · 142 inlägg

Lilla Yk

Medlem
    Min mors sommarstuga har teoretiskt två adresser också. Framsidan hänger ihop med en gata medan baksidan ör med en annan. Posten kommer dock endast på baksidan, men det står en adress även på framsidan. Egentligen är det nog två tomter men med ett hus eftersom ingen av grannarna har på samma sätt,

• Laddar…
  6. M
    Medlem · frankrike · 909 inlägg

maria01

Medlem
    Jag håller med dig men för mig är det skillnad på vad för bransch man är i

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 917 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    För egen del ser jag det som ett större problem om en potentiell leverantör/samarbetspartner framställer sin verksamhet som något den inte är än om den bedrivs hemifrån. Nu är iofs. adressen inte det viktigaste där ändå, men jag finner idén att man skulle behöva dölja att man jobbar där man bor rätt fånig.

Sen om det är som TS också sagt att viljan nog är att flytta adress för både bostad och firma så är det förstås en annan sak, och betydligt lättare.

8. T
    Självbyggare · Skåne · 2 742 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Sätt den extra brevlådan på rätt plats för den reserverade adressen, det kan de väl inte bråka om.
    Sen flyttar du den fem centimeter i månaden. Postis kommer inte märka nåt. Till slut har du rundat hörnet och kan så småningom vandra med den hela vägen till din egen brevlåda.
    Förändringshantering modell Kokande Grodan

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-10-7_8-44-1.png

(bild på en hörntomt via Google images search)

9. W
    Medlem · 38 inlägg

wangefors

Medlem
    Antar att det handlar om att du vill dra av del av bostad på deklarationen? Det räcker med att ha adress typ A-B och två brevlådor på samma ställe.

• Laddar…
  10. TheJesper
    Medlem · 139 inlägg

TheJesper

Medlem
    Mycket genialiskt!

11. M
    Medlem · Västmanland · 456 inlägg

mattoys

Medlem
    Posten lägger upp posten efter rundan.
    Du kan alltså inte ha din brevlåda som har adressen pärongatan på äppelgatan.

Skulle vara om du hade brevlådan exakt i hörnet mellan gatorna då.:D

• Laddar…
  12. TheJesper
    Medlem · 139 inlägg

TheJesper

Medlem
    A och B var ett alternativ!

Avdrag borde det dock inte bli några konstigheter med, det blir nog regelrätt oavsett, så länge man hyr en del av en bostad...

Möjligen kollar de extra noga på de med företag på samma adress som hemadressen, vet inte riktigt. Om man skulle köpa t.ex. en TV och har företaget "hemma" så är det nog något som inte är OK utan förmånsbeskattning t.ex... Det applicerar nog oavsett adress, så länge det är i samma byggnad. Men det är väl en helt annan diskussion och inte syftet med mitt adressnörderi :rofl:

13. daddydj
    Medlem · Uppsala · 554 inlägg

daddydj

Medlem
    På fritidshuset har jag problem med posten. Det finns brevlådor samlade i vardera ände av en 250 meter lång gata. Vårt hus har adress 1 men vårt hus ligger inte förrän efter ett par hundra meter så hus 2, 4, 6, 8, 10 och 12 ligger före hus 1. Vi har vår brevlåda längst ner på gatan nära huset. Problemet är att hus 1 på en angränsade gata satt upp sin brevlåda på vår gata och därmed får vår post. Jag har försökt lösa detta diplomatiskt utan lycka och vill inte flytta brevlådan då jag sällan passerar brevlådorna som ligger 200 meter bort.

14. H
    Medlem · Sthlm · 172 inlägg

helder

Medlem

Jag skulle bara lägga till en extra adresslapp i samma postlåda och underrätta posten om det.
    Det behöver bara ha en anteckning om att två adresser ska in till samma låda - Det ger inte nämnvärt extrajobb eller nån omväg!

• Laddar…
  15. TheJesper
    Medlem · 139 inlägg

TheJesper

Medlem
    Kanske en tydligare skylt med gatunamn + efternamn kan hjälpa... Eller en skylt under som säger "STOP - Detta är INTE Postgatan 1" ...

Sen går det alltid att ringa posten med!

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.