Byggahus.se

Hörntomt med en extra reserverad gatuadress, brevbärare upprörd

1. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Jag bor i ett hus som enligt fastighetsinformationen i köpekontraktet har en extra reserverad adress! DVS huvudadressen som använts är som exempel Äppelgatan 10, men den andra angränsande gatan Pärongatan 3 finns reserverad (dvs endast 1, 2, 4, 6 osv används av fastigheter...).

Eftersom jag har firman hemma tänkte jag använda Pärongatan 3 till denna för att separera lite mer. Jag har försökt få tag på någon på posten och de skulle gå bra sa den personen, det gick även bra att sätta båda skyltarna på samma brevlåda för det tänkte jag skulle underlätta för brevbäraren.

Dock mötte jag brevbäraren häromdagen och hon säger att så här kan man absolut inte göra, och det ställer till oerhörda problem för dem. De får tex. ta emot o-utdelbar post från andra postfirmor som inte hittar, samt måste underrätta vikarier.

Det verkade heller inte som att det var OK att sätta upp en ny brevlåda på den angränsande gatan enligt henne. Även detta skulle skapa förfärliga problem.

Ja, hur som helst, bara nyfiken av andras erfarenheter : )

Jag är sugen på att sätta en brevlåda på den andra "nya" adressen och se vad de säger. Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ett problem. Jag har hört att så länge det finns andra brevlådor på den gatan (så de ej behöver göra om rutten och t.ex. köra nån extra sväng, eller sicksacka) borde det va OK.

/Jesper

• Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 4
    Det är vad jag vet kommunen som bestämmer vilken adress som ska gälla i de fall där det finns flera. Alltså, de avgör vilken av dina två som ska användas. Endast denna adress syns då hos exempelvis myndigheter som Folkbokföringen, Skatteverket, Polisen, Försäkringskassan och det kan skapa problem om du då använder en adress som enligt dem inte finns då den inte anmälts av din kommun. Så mitt steg 1 skulle vara att fråga kommunen om det inte är gjort vilka adresser/vilken adress de har registrerad. Har de båda - så grattis, men har de bara en så kan du få problem i framtiden.

3. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Det hade jag gjort.
    Tveklöst.

4. C
    Medlem · Nivå 18
    Ett problem är om din låda hamnar på "fel" sida om gatan jämfört med alla andra lådor på den gatan.

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 19
    Får du verkligen så mycket fysisk post att det här är meningsfullt att göra? Eller tror du att din verksamhet framstår som seriösare om den har en adress skild från din privata? Jag är skeptisk.

Med det sagt är det kommunen och Lantmäteriet som hanterar adresser. Att ha två adresser till en och samma fastighet där det inte finns flera lägenheter/verksamhetslokaler tror jag de kommer att säga nej till. Har du däremot ett attefallshus på tomten som du vill ska få en egen adress är det nog lättare att få igenom det.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Nivå 7
    Det är kommunen du ska vända dig till för att byta postadress. Du kan inte bara sätta upp en brevlåda där.
    Jag har gjort samma sak, bor också på hörntomt.
    Min brevlåda satt vid vältrafikerad gata där det bara är gånggrind.
    Jag ändrade till gatan jag kör i bilen ifrån, inga problem med kommunen men posten blev sura som fan då det är en skaftväg på ca 10m över kommunal mark nu till brevlådan (som absolut inte får sitta på kommunal mark).
    Fick någon sur lapp av en brevbärare en gång men efter att jag ringt det postbolaget och påtalat att det är faktiskt både min postadress och folkbokföringsadress så har det funkat bra.

7. M
    Medlem Nivå 6
    Ger ju lite extra motion med en postlåda på varje sida om huset. Av lathet verkar det enklare med bara en postlåda och sortera posten vid köksbordet som dom flesta familjer.

8. Keiller
    Medlem · Nivå 11
    "Jag har hört att..."
    Kontakta Skatteverket och din kommun först och främst för att veta vilken eller vilka adresser du kan/får använda. Sen kan du vända dig till Posten om var du ska ha dina lådor.

Sätt inte upp lådor på eget bevåg, det för bara med sig problem. Visst, du får placera ut postlådor var du vill och hur många du vill men räkna inte med att du får någon post i dom.

9. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Det låter vettigt! Jag får kolla med kommunen/skatteverket vilka adresser jag får lov att använda. Att posten inte har den i sitt system låter inte som en tillräckligt god anledning att jag inte skulle få ha detta iaf : ) Måste ju ha hänt förut att det tillkommer nya adresser...

10. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Mitt mål är givetvis att få all post digitalt. Dock är det i dagsläget en omöjlighet pga bakåtsträvande bolag som länsförsäkringar och avanza som inte förstår vilka ofantliga mängder pengar de slösar på porto, för ja, de handlar om miljontals kronor varje år.

Det är hur som helst mycket möjligt att det bara är en "fix-idé" med egen företagsadress på denna sida. Dock är det ändå bra att lösa detta med tanke på att jag kommer flytta parkeringen hit, och därmed vill kunna använda denna adress istället även privat : )

11. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Är det så att du verkligen vill dubbla mängden direktreklam i hushållet? ;-)

12. J
    Medlem · Nivå 11
    En fördel skulle väl vara att man inte lika självklart kopplar ihop att det är ett hemmakontor, om man slår på adressen så ser det kanske inte ut att bo någon privatperson på den adressen. Om detta har något värde för en liten firma vet jag inte, men jag har hört diskussionen att endel drar öronen åt sig för egenföretagare med kontoret på fickan...

13. TheJesper
    Medlem Nivå 5
    Ja precis, också en fördel... det låter liksom bättre med en egen adress : )

14. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Jag har drivit företag ett antal år på min bostadsadress, utan att märka någon nackdel av det.

15. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    En kort undran bara, hur tänker du dig att du skulle märka av en eventuell nackdel av kunder som drar öronen åt sig för företag på bostadsadressen?

Samtal av typen "Hej, jo jag tänkte anlita ditt företag för en tjänst men sen såg jag att du verkar va en skum typ som har bolaget hemma så jag kontaktade dina konkurrenter istället" ?

• Laddar…