Hörnbadkar och frånluftsvärmepump?

1k läst  10 svar

1. L
    Medlem Nivå 2
    Hej.

Vi funderar på att sätta in en Comfortzone värmepump i ett hus vi ska börja bygga i höst. Vi har tänkt att ha ett hörnbadkar och frågan är om man klarar sig på den inbyggda varmvattenberedaren i värmepumpen.

Om det inte går. Rekommenderar ni att vi köper CE50L (varianten utan inbyggd varmvattenberedare) och köper en större separat tank till den eller en separat elvarmvattenberedare som bara försörjer badkaret?

Någon som vet vad CE50L + tank kostar jämfört med CE50 (med inbyggd tank).
    Hur stor plats tar en separat tank?

Ni som har Nibe eller IVT, hur har ni gjort?

mvh Lars

2. J
    Medlem Nivå 1

Re: Hörnbadkar och frånluftsvärmepump?

Vi kommer också att ha hörnbadkar och har gjort så att vi har avsatt en plats bredvid värmepumpen för en eventuell extra beredare.  Vi väljer dock att prova utan först, skulle det inte räcka får vi sätta in en.   ;)

Jesper

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

En normal inbyggd beredare är på cirka 160liter. 160liter 55 gradigt vatten räcker inte riktigt till att störttappa ett större badkar som är på 3-450 liter. En mindre beredare (med hög temp) i serie med den inbyggda ger dock en avsevärd volymökning på tappsidan.

4. S
    Medlem Nivå 5

Comfortzone med inbyggd ack tank har en volym på 210 l. Om man har mellan 55-60 grader i denna borde detta generera över 300 l vatten med vettig temperatur. Man ska ha ett väldigt stort badkar om detta inte ska räcka. Väljer ni sedan varianten med inbyggd 9 kW patron så producerar Comfortzone 370 liter varmvatten i timmen. Med andra ord. det dröjer inte länge innan man har varmvatten igen efter ett bad.

Vet att en vanlig Comfortzone kostar ca 60 tkr. Den med extern ack tank lär kosta en liten summa till.

5. S
    Medlem Nivå 4

Vi har hörnbadkar och kör en IVT495a med en extra vv-beredare. Jag tycker det är en väsentlig komponent som höjer komforten, även om din panna skulle klara fylla badkaret kanske man vill duscha efter. Dessutom finns det oftast fler i familjen och nog är det så att det krockar ibland med andra familjemedlemmar som vill duscha. Dra på rejält, varmvatten är härligt att ha!

6. B
    Medlem Nivå 6

Jag har CE50 och ett mycket stort badkar. Jag klarar att fylla halvfullt kar om jag ställer varmvattnet på 60 grader. Jag kommer att komplettera med en extra varmvattenberedare i serie. Man låter då CE50 värma vattnet och varmvattenberedaren håller endast varmvattnet varmt. Det går också att ordna så att varmvattnet tas först från CE50 och endast då det är slut från varmvattenberedaren. Jag rekommenderar starkt att satsa på CE50L och 300 l acktank om du har stort badkar. Alternativt redan från början installera en extra vv-beredare.

7. K
    Medlem Nivå 14

Nej, har inget stort badkar men ser att flera av er har Comfortzone, eller ska ha, och tar chansen att fråga om den.

Min fråga:
    Vilka är era erfarenheter av CE50, och vilket värmesystem har ni (golvvärme, radiatorer) och om nån har kombination med solvärme?

/me

8. B
    Medlem Nivå 6

Mina erfarenheter av CE50 är bara bra. Jag värmer 200 m2 till +20 gr och 17 m2 förråd till +10 gr. Det drar ca 13500 kWh per år inkl hushållsel för 2 vuxna + 2 barn. Jag har golvvärme i hela huset. Det jag saknar är högre varmvattenkapacitet till mitt stora badkar. Idag skulle jag ha satsat på CE50L med separat acktank, men den fanns inte när jag byggde för två år sedan.

Jag vet att signatur Aququir har en CE50 kopplad till både solpaneler och vattenmantlad kakelugn. Testa att skicka ett privat meddelande till honom.

9. K
    Medlem Nivå 14

Tack för tipset men antingen är stavningen inte korrekt eller så har han lämnat forumet. Fick meddelande att signaturen inte fanns?

Dina erfarenheter verkar ju goda, vårt hus är tänkt att bli lite mindre (170 kvm) och vi är tre vuxna. Hoppas vi kan matcha den förbrukningen, då går det kanske att räkna hem pumpen, acktank o paneler - på låååång sikt :D

/me

10. M
    Medlem Nivå 2

Jag tror det ska vara Abuquir  :)

11. K
    Medlem Nivå 14

Brevbärarn svalde det :D

Får se om vederbörande är hemma när posten kommer. TACK

/me

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: