Byggahus.se

Hörna i verkstaden för metallbearbetning

3k läst  23 svar

1. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Glad lördag kamrater!

Den här hörnan tänkte jag viga åt metallarbete eftersom jag inte längre behöver den för slipning och bryning (och för att jag nu fått tummen ur och röjt allt bröt dom låg här).

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_8321.jpg

Jag är ju novis på sånt här så lite goda råd skulle inte sitta fel. Förutsättningarna enligt bilden ovan. Tanken är att få upp plyfan på väggen som verktygstavlor. En liten MIG-svets under bänken och en liten bandslip på bänken, i övrigt rent på bordsytan. Kanske hänga upp sortimentboxarna på väggen också och även sätta borr och sånt på en liten hylla.
    Ytan är masonite. En plåt på iaf en del av ytan är kanske lämpligt, tex att jorda i och svetsa på? Men som sagt, tacksam för synpunkter :)

2. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Du bör nog inte ha något brännbart i närheten om du ska svetsa. Masonit under plåt för att svetsa på är ju rena galenskapen! Svetsbord ska vara helt i metall. Du bör nog även fundera över ett utsug om det är ett litet utrymme.

Varför inte ett riktigt skruvstycke på bänken för det är väl det man använder mest!

• Laddar…
  3. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Ok, tack. Då får det väl bli att svetsa mot betonggolvet istället.
    Jag är hyfsat nöjd med skruvstädet jag har, finns såklart bättre men det får duga.

Utsug; kan det räcka med att jag monterar en pax-fläkt i ventilationshålet (uppe i högra hörnet precis utanför bilden)?

4. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    Jag har en grövre plåt (5mm hardox) som jag lyckades få med mig från en mekanisk verkstad tull ringa kostnad. Svetsade på ett par fyrkantsrör under som distanser. Tvekar inte att lägga den på ett träbord när jag skall svetsa lite... Fast iofs svetsar jag så långsamt att det inte hinner bli så varmt.

Dock finns juh alltid risken om man har brännbara material i närheten.
    En fördel med en grövre metallyta är att man enkelt kan punkta fast saker direkt i bordet om man inte vill att de ska röra på sig.

• Laddar…
  5. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Ok, det låter som en intressant lösning eftersom jag inte har plats för fler arbetsbord i verksaden. Ungefär hur stor är din plåt i längd bredd?

6. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Förutom skruvstädet och pelarborren, missade att skriva det. I lvrigt rent på bänken :)

7. johel572
    Garagebyggare Nivå 13
    Jag såg inte skruvstycket. Om du redan har ett så är du ju i princip hemma.

8. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Inte konstigt, jag råkade ju utryckligen skriva att jag inte skulle ha något :)
    Nästan, bara att hitta en rejäl plåt då.

9. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    Lite drygt 90 x 70 cm. Tjockleken var visst lite drygt 6.5 mm. Men ta en så stor plåt som du får tag i och orkar hiva upp på bordet!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    PIC_20161029_213944.JPG.jpg

• Laddar…
  10. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    30 kg ska nog gå bra (y)

11. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Kom på att jag har en del 4 mm alu-plåt, kan det duga som skydd att svetsa på?

12. Chaly
    Medlem · Nivå 8
    Alu kan kanske funka? Lägre smälttemp. och du tappar möjligheten att enkelt punkta fast något (såvida du inte svetsar aluminium förstås...)

Testa! Blir det kattskit så ge dig ut och leta efter en rejäl stålplåt!

13. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 18
    Då provar jag nog med det. Lägre smälttemp men 20 ggr bättre värmeledning så det kanske fungerar. Svårare att använda magnetstöd också.
    Alu klarar tyvärr inte min lille svets.

• Laddar…
  14. Fjojtmehmet
    Renoverare · Nivå 7
    Mitt svetsbord har en skiva med 8mm dural aluminium, likadant på verkstan på jobbet.
    Funkar hur bra som helst
    Perfekt att dra fast jordflätan med en skruv så är den ur vägen.

• Laddar…
  15. D
    Medlem Nivå 11
    Om du kör med den där gasfria miggen så spottar och fräser gasfritt som en pinnsvets. Stor brandrisk IMO. Skulle inte svetsa med en sådan inomhus i en snickarverkstad. Jag har även mitt svets/metallbord i ett hörn, brevid garageporten så jag kan hjula ut den för svetsjobb och då det ska slipas m.m. för det blir så skitigt....

Det enda svetsjobb jag finner någorlunda säkert att göra inomhus är nä jag tig svetsar.

• Laddar…