Byggahus.se

Hönsgård och 4.5 m?

324 läst  5 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Min fråga anspelar lite på en annan fråga här på forumet (vad får man göra närmare än 4,5m från tomtgräns?) men jag behöver hjälp att förstå. Och gärna råd om någon vill dela med sig av sina erfarenheter.

Saken är den att jag vill bygga en friggebod om ca 10 m² på min tomt. Friggeboden ska jag använda som redskapsbod/hönshus. Nu har hamnat i en liten tråkig situation med en av mina grannar.

På platsen där jag avser bygga friggeboden stod det tidigare en "lekstuga" byggd av tidigare ägare. Yta ca 8 m² med höjd 2.70 m, dvs ungefär lika hög som det jag nu tänkte bygga.

Lekstugan rev jag bort för några veckor sedan, den var i dåligt skick och inte praktisk användbar för oss vuxna.

Platsen där jag vill bygga friggeboden på ligger närmare än 4.5 m från tomtgränsen och för att inte riskera göra en dumhet bad jag härförleden om grannarnas skriftliga medgivande. Två av tre möjliga tyckte att det lät som en trevlig idé och skrev glatt på. Den tredje ville inte alls. Varför fick jag inget riktigt svar på men det ställer till stora bekymmer för mig. Det skulle bli som en längtan som aldrig skulle kunna gå i uppfyllelse och därför funderar jag nu på alla möjliga sättt att komma runt problemet.

Jag vet att man inte får lov att sätta upp en friggebod närmare än 4.5 m från tomtgränsen utan grannars medgivande (så är det i min kommun Lund) men en hönsgård är väl inte att betrakta som en byggnad? Mina grannar skulle inte se hönsgården heller, den skulle vara skymd av en 2.5 m hög thujahäck.

Jag frågade nämligen en av bygglovshandläggarna i kommunen om en hönsgård skulle räknas in i den yta som man får lov att bygga friggebod på, 15 m² alltså. Det skulle den inte så länge den inte var byggd med tätt tak på. Jag kommer inte att ha tätt tak på (det ska vara putsnät), det kommer inte att finnas täta väggar heller (det ska vara putsnät).

Min fråga: Eftersom inte hönsgården räknas som en byggnad (så uppfattar jag det), behövs grannars medgivande om jag bygger hönsgården närmare än 4.5 m från tomtgränsen? (själva hönshuset/friggeboden kommer att ligga på min tomt, på behörigt avstånd från tomtgränsen)

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Utan att kunna svara på din direkta fråga, så finns ett annat problem med hönsgård i tättbebyggt samhälle:
    Skall du ha någon tupp? Det kan ses med oblida ögon av folk som inte vill bli väckta kl 3 på morgonen.

Om nät:
    Vi har nyligen fått klart en ny, större hönsgård.
    På sidorna har vi sexkantnät med 25 mm maska:
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...h-staket/nat-och-stangsel/sexkantsnat-738202/
    På taket har vi ett lätt plastnät:
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...et/nat-och-stangsel/stangselnat-738004/#tab02

• Laddar…
  3. F
    Medlem · Nivå 3
    Handläggaren svarade ju på din fråga. Själva hönshuset skall ligga 4,5m från gränsen men hönsgården får ligga smack intill gränsen. Sen är det bara att hoppas att dom kacklar på ordentligt. Utan tupp å klart

4. H
    Medlem Nivå 1
    Nej, tupp är inte aktuellt av skälet du nämner.

Jag tolkar också att hönsgården får lov att ligga alldeles intill tomtgränsen och att det inte behövs något formellt medgivande från grannen ur den aspekten (i min kommun måste man få tillstånd från miljöförvaltningen för höns men det är en helt annan fråga). Känner du till om det finns något prejudicerande fall? Jag skulle vilja vara mer säker än att bara tro.

5. H
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret! Nej, jag förstod inte vad det ursprungliga problemet var för min granne. Det var bara "helst inte" när jag lämnade en förslagsritning med friggeboden byggd på samma plats som den där det stått en stor lekstuga under många år.

6. F
    Medlem · Nivå 3
    Om du får ok från miljöförvaltningen, så kan jag inte se nåt problem. Finns nog inte nåt prejudikat, är väl från kommun till kommun i så fall.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: