ACME
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det som starkt indikerar att småhusägare ska lägga sina pengar på att renovera kök just nu t ex?
Min orderingång🙂 Det råder inga tvivel om att plånboken styr i 90% av fallen med privatpersoner.
Titta bara på alla trådar här där det gnälls på dyra hantverkare, men när det blir billigare med ROT så är inte det heller bra..😅

Att byggbranschen behöver avregleras säger jag inte emot, men jag ser inte riktigt hur det ska hjälpa rot-sektorn i någon större omfattning?

ACME ACME skrev:
Min orderingång🙂 Det råder inga tvivel om att plånboken styr i 90% av fallen med privatpersoner.
Titta bara på alla trådar här där det gnälls på dyra hantverkare, men när det blir billigare med ROT så är inte det heller bra..😅

Att byggbranschen behöver avregleras säger jag inte emot, men jag ser inte riktigt hur det ska hjälpa rot-sektorn i någon större omfattning?
Det är olika skribenter som gnäller om olika saker.

Om du nu gynnas ekonmiskt av detta så är det bara att gratulera. Intresset ljuger ju sällan.

ACME
Det är olika skribenter som gnäller om olika saker.
Så är det såklart. Men det gnälls otroligt gärna här.
Om du nu gynnas ekonmiskt av detta så är det bara att gratulera. Intresset ljuger ju sällan.
Gynnas på sätt att jag förhoppningsvis har ett arbete att gå till alla arbetsdagar. Det har tyvärr varit mer ett önsketänkande än en sanning de senaste åren med ca två månaders arbetslöshet per år.

Hur tänker du att en avreglering ska gynna rot-sektorn, som trots allt står för ca 40% av byggbranschen?

ACME ACME skrev:
Så är det såklart. Men det gnälls otroligt gärna här.
Det gnälls överallt, det är mänskligt och vi är ju dessutom "Sveriges gubbigaste forum".

ACME ACME skrev:
Gynnas på sätt att jag förhoppningsvis har ett arbete att gå till alla arbetsdagar. Det har tyvärr varit mer ett önsketänkande än en sanning de senaste åren med ca två månaders arbetslöshet per år.
Beklagar att det är trögt. Vi kämpar i min lilla familj också i en annan bransch, det är trögt nu i lågkonjunkturen. Vi får hoppas politikerna inte sabbar det ännu mer än de redan har gjort.

ACME ACME skrev:
Hur tänker du att en avreglering ska gynna rot-sektorn, som trots allt står för ca 40% av byggbranschen?
Avreglerar vi så blir det enklare att gå från handling till tanke för fastighetsägare och bostadsrättshavare. Mindre pengar hamnar i fickorna på kommunens bygglovsavdelning och på de som arbetar med att upprätta ansökningshandlingar, projekteringsunderlag, intyg och allmänt sätta käppar i hjulet för att lägga en beställning. Mer pengar finns därmed till de som snickrar, murar, bygger badrum, drar VVS, el och ventilation. Det blir mer ROT genomfört för pengarna helt enkelt.

Sen kan det ju vara så att om ROT inte subventioneras så sjunker efterfrågan på det. Men det beror i så fall på att resurser felallokeras i ekonomin. Att vi konsumerar för mycket ROT på skattebetalarnas bekostnad. Det är svårt att veta, kan ju lika gärna gå åt andra hållet. Femårsplaner och politisk centralstyrning fungerar ju inte just för att man inte kan veta vad alla miljontals beslut på marknaden landar i.

ACME
Beklagar att det är trögt.
Tack, och detsamma.
Avreglerar vi så blir det enklare att gå från handling till tanke för fastighetsägare och bostadsrättshavare. Mindre pengar hamnar i fickorna på kommunens bygglovsavdelning och på de som arbetar med att upprätta ansökningshandlingar, projekteringsunderlag, intyg och allmänt sätta käppar i hjulet för att lägga en beställning. Mer pengar finns därmed till de som snickrar, murar, bygger badrum, drar VVS, el och ventilation. Det blir mer ROT genomfört för pengarna helt enkelt.
Jag menar att det är ytterst få av de rot-jobb som jag och mina kollegor utför som kräver handlingar, underlag, tillstånd och liknande. Det är ju i stort bara vid tillbyggnader och större ingrepp det krävs, och inte vid de ”normala” renoveringar där jag tror att avdraget gör störst skillnad.

• Gilla
Motherfucker och 1 till
  • Laddar…
Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Rot och Rut höjer bara priserna på hantverkarna och skapar inte mer jobb. Det normala är att om det är ont om jobb så sänker man sina priser för att på så vis få mer jobb. Det kallas marknadsekonomi och subventionerna förstör modellen om utbud och efterfråga. Det finns många andra grupper som också påverkas som inte får något alls. Sluta dalta med alla hantverkare nu och gör något för att stimulera vår ekonomi på riktigt. Sänk skatten eller sänk momsen på alla tjänster mellan företag och privatpersoner.

ACME
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har skrivit det förut och skriver det igen. Rot och Rut höjer bara priserna på hantverkarna och skapar inte mer jobb.
Snack
Det normala är att om det är ont om jobb så sänker man sina priser för att på så vis få mer jobb. Det kallas marknadsekonomi och subventionerna förstör modellen om utbud och efterfråga.
Vill du ha kvar seriösa företag på marknaden eller duger det med outbildade lirare som kommit hit på en arbetsresa arrangerad av mindre nogräknade företag? Vi är på väg till ett läge där det sistnämnda är det enda alternativet.
Det finns många andra grupper som också påverkas som inte får något alls.
Sluta dalta med alla hantverkare nu och gör något för att stimulera vår ekonomi på riktigt.
Fundera på hur många människor det krävs i hela kedjan för att hålla en hantverkare igång
Sänk skatten eller sänk momsen på alla tjänster mellan B2B och privatpersoner.
Vad ska vi skära ner på då tycker du? Vi kan ju inte ta bort alla skatter och ändå behålla allt de bekostar.

Att politiker i maktställning älskar att känna att de gör något aktivt som svar på en föränderlig omvärld som de upplever som hotfull. Men att det ofta stjälper snarare är hjälper i det längre eller större perspektivet. När politiker agerar som goda gåvors givare och delar ut plötsliga och tillfälliga subventioner av denna denna typ så snedvrids marknaden och resurser felallokeras i ekonomin. Det gör att folk och kapital binds upp att utföra icke optimala verksamhet. Det gör oss fattigare i längden. Vad är det som starkt indikerar att småhusägare ska lägga sina pengar på att renovera kök just nu t ex?
Precis. Och hur mycket moderat politik är det att staten går in och manipulerar en marknad? Det är ju tusen resor värre än att äga bolag som statlig aktör. All marknadsteori gapskrattar åt detta. Du kan inte ändra ett marknadspris på ett syntetiskt vis och förvänta dig organisk tillväxt. Vad händer den dagen allmosorna inte längre kommer? Då har du inte bara dragit upp hantverkarens lön (ökad efterfrågan) utan också höjt marknadspriset med 50% bara genom att ta bort detta vidriga trams.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K
Härligt att elektrikern man hade ute i mitten av februari nu höjt sina priser med 8% två månader senare när jobbet skulle göras klart… Undra varför 🤣

J Jontha skrev:
Precis. Och hur mycket moderat politik är det att staten går in och manipulerar en marknad? Det är ju tusen resor värre än att äga bolag som statlig aktör. All marknadsteori gapskrattar åt detta. Du kan inte ändra ett marknadspris på ett syntetiskt vis och förvänta dig organisk tillväxt. Vad händer den dagen allmosorna inte längre kommer? Då har du inte bara dragit upp hantverkarens lön (ökad efterfrågan) utan också höjt marknadspriset med 50% bara genom att ta bort detta vidriga trams.
Moderaterna är en nervöst maktparti och känner att de som regering måste göra något. Man vill inte stå svarslös inför oppositionens och medias: "Men ni gjorde inget åt krisen i byggsektorn, se så illa det är." Man vet egentligen bättre men det kortsiktiga taktiserande och rädslan för media dominerar internkulturen. Då blir det så här.

• Gilla
Jontha
  • Laddar…
Hurra! Mer pengar till charlatanerna i byggbranshen.

ACME
M mawno skrev:
Hurra! Mer pengar till charlatanerna i byggbranshen.
..och industriarbetarna, skogsavverkningen, chaufförerna, arkitekterna, lagerarbetarna, konstruktörerna, besiktningsmännen, säljarna, personalen i bygghandeln, verktygsleverantörer, uthyrningfirmor, städ- och flyttföretag, mäklare, bokföringsföretag, jurister, kommunanställda osv.

Men i slutändan märks det ändå mest i din plånbok. Kanske vore rimligare att vi hantverkare satt här och bitchade över att vi inte får skattereduktioner på de övriga tjänster som vi måste köpa privat.

ACME ACME skrev:
..och industriarbetarna, skogsavverkningen, chaufförerna, arkitekterna, lagerarbetarna, konstruktörerna, besiktningsmännen, säljarna, personalen i bygghandeln, verktygsleverantörer, uthyrningfirmor, städ- och flyttföretag, mäklare, bokföringsföretag, jurister, kommunanställda osv.

Men i slutändan märks det ändå mest i din plånbok. Kanske vore rimligare att vi hantverkare satt här och bitchade över att vi inte får skattereduktioner på de övriga tjänster som vi måste köpa privat.
Jag ser hellre att mina skattepengar går till skola, sjukvård, polis och försvaret istället för en bransch som är genomlusad av yrkeskriminella och företag som regelbundet kursar.

ACME
M mawno skrev:
Jag ser hellre att mina skattepengar går till skola, sjukvård, polis och försvaret istället för en bransch som är genomlusad av yrkeskriminella och företag som regelbundet kursar.
Perfekt. Ta bort ROT och tvinga in oss seriösa byggare i svartarbetandet igen.. Ge stålarna till vårdcentralerna istället, för där finns ju inga kriminella🤪

Den delen av byggbranschen som är ”nerlusad av kriminella” är främst storbyggen med inlejda i sju led och 34 olika nationaliteter, och den påverkas inte av ROT.

Privatpersoner gör ofta allt de kan för att pressa priset på inköpta byggtjänster. Vad tror du att det leder till? Mindre skattefusk och kriminalitet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.