Vansinnigt!
Man vet ju hur farligt buller är. Det är ju inte bara hörseln utan hela kroppens välbefinnande. Sen mäter man inte ljud under 32Hz över huvud taget även fast det är just det som påverkar mest. Själv så får jag problem med blodtrycket när lågfrekvens buller ökar och här är det lägre än 40dB som ger problem. Och låga frekvenser går långt, här pratar vi många mil.

Det är ju inte nivån buller i bostäder som får öka. Det är på utsidan av fasaden.

Krillew skrev:
Vansinnigt!
Man vet ju hur farligt buller är. Det är ju inte bara hörseln utan hela kroppens välbefinnande. Sen mäter man inte ljud under 32Hz över huvud taget även fast det är just det som påverkar mest. Själv så får jag problem med blodtrycket när lågfrekvens buller ökar och här är det lägre än 40dB som ger problem. Och låga frekvenser går långt, här pratar vi många mil.
Lite svårt att kommentera, men rent praktiskt ingår frekvenser ner till ca 28 Hz i tersbandet 31,5. Sen finns det dock inga bra sätt att dimensionera konstruktioner i hus under tersbandet 50 Hz. Fönster mm har ingen typning under denna gräns.

Lågfrekvent buller och buller i allmänhet är ofta väldigt subjektivt. Att man upplever störning i det lågfrekventa området är ganska vanligt. En av orsakerna till det är att orsaken i många fall är svår att utreda exakt likväl svår att åtgärda rent konstruktivt. Detta medför ofta en till dimension i störningen..

Det är det yttre bullret som avses med ändringen. Rent medicinskt är det vansinne att lätta på dessa riktvärden då det finns ganska mycket forskning som visar på ett samband mellan höga utomhusnivåer och upplevd störning/medicinska effekter. Jag har en vag idé om att vi i nuläget håller på att bygga oss ett miljonprogram. Dessa riktvärden kommer troligtvis att justeras vid nästa majoritet för S/V eller motsvarande, eller då bostadsbristen är åtgärdad.

Om man tillåter högre ljud utomhus så kommer även låga frekvenser öka inomhus. Infraljud går rakt igenom väggar det dämpas ej av hörselproppar eftersom det går rakt igenom skallbenet. Och eftersom man ej mäter låga frekvenser så kommer det problemet öka. Det är blodtrycket som ökar med infrabuller. Nu hör inte alla låga frekvenser men man påverkas iallafall. Själv så hör jag under 18Hz. Jag och min bror tävlade om vem som hörde lägst frekvens han vann med ca 1Hz jag tror det var 16Hz. Jag hörde inte utan bara kände vibrationerna. Intill vägar så är det just infrabuller som är problemen. Karl P jag tror som du det blir en ny miljonmiss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.