Byggahus.se

Höjt golv, hur göra snygg tröskel?

347 läst  3 svar

1. I
    Medlem Nivå 2
    Hej alla duktiga!

I samband med renovering lade vi marmor i hallen, där det tidigare legat klinkers. Huset är byggt på 50-talet och plattsättarna var tvungna att flytspackla för att få till en korrekt och jämn. Resultatet blev jättefint, men det höjde golvet så mycket att tidigare tröskel mellan hall och vardagsrum inte gick att sätta tillbaka. Nu funderar jag på hur jag på bästa och snyggaste möjliga sätt kan få till en funktionell tröskel. Såhär ser det ut:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190813_213059.jpg
    20190813_213128.jpg
    20190812_181949.jpg
    20190812_181954.jpg

Som ni ser var parketten inte hel så det har runnit och är lite knepiga nivåskillnader, men det kan jag slipa till. Hela tröskeln är 1490 mm lång; 1460 om man räknar bort centimetrarna "innanför" golvsockeln. Höjdskillnaden Varierar mellan 20 och 30 mm, så vanliga nivålister etc. funkar inte.

Det enda färdiga jag hittat som kan funka är badrumslister, men jag vet inte om det kommer funka.

Vad tror ni? Känner ni till färdiga lösningar som kan funka? Om inte, hur hade ni tillverkat något snyggt och funktionellt? Jag har tillgång till alla verktyg som kan behövas.

Vänliga hälsningar,
    Henrik

2. N
    Medlem · Nivå 9
    Planhyvlad ek. Det hittar du på bygghandeln.
    Kilsåga en klack av lämplig dimension så du kommer upp i samma höjd som marmorgolvet. Därefter slår du på ett "lock" av t ex 8x70. Limma, skuva eller spika efter tycke och smak. Några lager lack på den obehandlade eken blir kronan på verket.

Lycka till!

• Laddar…
  3. I
    Medlem Nivå 2
    Stort tack! Första sökningarna resulterade i träffar med rätt knepiga mått, jag får pussla. Vetef*n hur jag ska få till något som blir rakt och vågrätt mot parketten med tanke på nivåskillnaden. Men det var kanske det du menade skulle kilsågas? :) Sedan blir det nog kvartsstav på parkettsidan av tröskeln för så är det på övriga trösklar i vardagsrummet.

4. T
    Medlem · Nivå 11
    Är nivåförändingen rak så att säga eller vågig?

Jag har gjort liknande i min hall. Mätte då höjdskillnaden varje dm med skjutmått. Ritade konturen på den bräda som skulle ligga mot golvet. Sen hyvlade jag och slipade innan den limmades ihop med ”locket”. Blev bra!

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka