Byggahus.se

Höjning av en Dagvattenbrunn.

1. M
    Medlem · Örebro · 237 inlägg

Martin_355

Medlem
    Hej.

Har ett problem med en dagvattenbrunn av betong. Det är en del sprickor på den. Dem kommer vi laga genom att använda cementfog tror jag det heter.

Mitt problem är att vi behöver ha en förhöjning av brunnen så den hamnar i marknivå. Nu tror jag den är 40 cm under jorden. Hur ska jag göra? Ska jag gjuta förhöjningen eller ska jag mura upp den? Behöver jag ha armeringsjärn när jag gjuter/murar?
    Kan spricka om jag borrar in armeringsjärn på kanterna?
    Den ska höjas med 40 cm

Har tänkt att man kanske kan fylla på med murbruk där innerdelen är, så det blir en jämn yta o sen mura upp brunnen?

Här är bilder på brunnen.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0315.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0316.JPG

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Köp ett rör till ,tror dom är en meter , kapa med vinkelslip och stenskiva , kommer att slitas lite när armeringen kommer , men enklast och bäst , minst arbete , täta till med lite cement i skarven , ingen gjutning , blir bara problem

3. M

Martin_355

Medlem
    Du menar ett rör på 30 cm i diameter. Det är hållets diameter. Har du någon länk till någon bygghandel som säljer såna.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
  5. M

Martin_355

Medlem
    Cementrör är på 30 cm i diameter är tunga. Vet inte om brunnen klarar av den vikten.
    Har kollat på ett företag som heter Götlunda betong och deras väger 120 kg.

Vet inte hur jag ska göra med brunnen?

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fyll ända upp till kanten på den delen som sitter i marken och trampa ner runt så det blir stumt och ställ den kapade delen ovanpå , den håller

7. M

Martin_355

Medlem
    ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.