Byggahus.se

Höjdskillnader i tomtgräns

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    Hej,

Ett litet problem har precis uppstått, och nu söker jag kunskap som vanligt på detta underbara forum.

Det är så att vår blivande granne vill schakta bort en massa på sin tomt så det kommer bli en nivåskillnad till oss på 50 till 70 cm, på en strecka av 20-25 meter. Denna bit bryr jag mig inte alls om, men efter samtal med hans arkitekt idag, verkade det som om det skulle ligga på mitt ansvar att i sådana fall fixa till någon typ av mur. Hur kan det bli det?

Tomterna är komunala tomter. Det verkar som om det blev ett fel från kommunens sida när man projekterade gatan för det är en stor nivåskillnad mellan gatan och tomterna, ca 70-100 cm. Men man kommer bygga upp gatan och anlägga trotoar, så den slutliga skillnaden kommer bli ca 50- 80 cm. Alla andra i kvarteret har anpasssat husen efter rådande markförhållande och fixa långa uppfarter med ganska branta backar, men det vill denna sista granne undvika, därför ska han ha ner sin tomt till gatans nivå.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 929 inlägg

yonna

Medlem

Re: Höjdskillnader i tomtgräns

Den som ändrar befintlig marknivå - genom schakt eller utfyllnad - skall stå för mur/avskiljare mot grannen.

Jag har, med grannens godkännande, schaktat för att få samma nivå när det gäller förråd och husgrund. Jag bekostar naturligtvis muren. Grannen å sin sida slipper en del slänt på sin sida och 'vinner' lite på detta förfarande.

Att kommunen schabblar när det gäller att lägga vägarna i 'rätt' nivå (inte ovanligt!) skall inte drabba enskild husbyggare. Jag tycker du ska ta kontakt med kommunens utsättare och fråga hur man tänkt sig husets placering. Arkitekten har i detta fall att rätta sig efter detaljplanen (undrar om man försöker få dig att ta på dig kostnad som hör till grannen?) men det är också vanligt att man justerar husets placering först vid utsättningen. Att justera upp till närmare en meter verkar ändå lite väl kraftigt.

3. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Vi har höjt vårt hus 10 cm för att det ska passa på tomten, men det står inget i planen vilken höjd den ska ligga på.

Vi har godtjänt att granne får bygg nästan i tomtgräns (50cm) och därför kan han ju inte ha en slänt utan det kräver en mur. Enligt arkitekten så verkar det som om han anser att jag ska bekosta den.

Grannen har inte´gjort sin utsättning utan vill att vi ska diskutera genom det först innan han bestämmer sig för vilken nivå han ska sätta huset på.

Hans invändning mot att placera huset lika högt som alla vi andra, är att han får en brant uppfart. Därför vill han sänka sin tomt till samma nivå som gatan. Det gör att vår tomt kommer ligga ca 60 cm högre än hans. Och grannen på andra sidan om hon kommer ca 20 cam högre än honom. Jag anser det smartast om han fixar sin tomt så den hamnar mellan min och andra grannens. Då bli hela gatan som en trappa, med ca 20 cm mellan tomterna.

Var någon stans (lag eller förordning) kan jag hitta detta att det är den som ändrar nivån som för stå för kostnaderna också?

4. sandhall
    Medlem · 1 615 inlägg

sandhall

Medlem

Tidigare trådar i ämnet indikerar att praxis varierar i olika kommuner.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=27771

Min granne påstod, liksom din grannes arktitekt, att praxis alltid är att den högre tomten får ta slänten på sin sida (alternativt bekosta stödmur). Men jag pratade med kommunen och de höll inte med honom. Finns inte någon sådan praxis i den kommunen i.a.f. Den som ändrar nivån på tomten får ordna med slänt/mur på sin sida.

Tror inte det finns några klara besked i lagböckerna när det gäller detta. Allt jag hittat är lite svepande formuleringar i jordabalken om att den som gräver på sin tomt "skall vidta varje skyddsåtgärd som kan anses nödvändig för att förebygga skada på angränsande fastigheter" (Jordabalken 3kap 3§).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM

Mitt råd är att du pratar med byggnadsinspektören på kommunen.

5. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Bra tänkt. Ska genast ringa upp henne, och se vad hon säger.

I detaljplanen står det höjderna i tomthörnen. Alla utom den hörnan som är problemet.

6. P
    Medlem · 108 inlägg

Pronto

Medlem

Om ni varit justa och låter er granne bygga närmare tomtgränsen - och sen tycker de att ni ska betala muren; då skulle jag fundera över hur nära de egentligen ska få bygga... :-?

Marge II (som inte alltid är medgörlig)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.