Byggahus.se
Skulle vilja rita upp en tomt med hus i 3D. Jag tidigare arbetat med Sketchup för 3D modeller. Tomten jag vill rita upp är hyfsat kuperad och jag har noterat att lantmäteriet har höjddata med tillräcklig upplösning på tomten och undrar om någon vet hur man kan spara höjddatan därifrån för att kunna få in den i tex Sketchup.

Har även noterat att Lantmäteriet har ett API som man ev skulle kunna prata med för att få ut den informationen, men har en känsla av att det finns enklare sätt än att lära sig deras API samt de fil-format som behövs för att kunna importera infon till Sketchup.

Är det någon som gjort något liknande?
(Ev skulle det räcka att ta konturlinjerna från Lantmäteriet och göra någon slags interpolation i Sketchup)

• Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns flera olika freeware tolkar av lantmäteriets höjddata till höjdkurvor. Primärt är dessa skrivna för att generera grundmaterial till orienteringskartor, med det brukar gå att få ut till exempel .dxf ur dom också. Om jag hinner i kväll ska jag kolla vilka program som gäller nu. Det är några år sedan jag ritade karta senast.

Men tänkte du gå direkt på 3D så borde det gå att göra något liknande en .stl-fil direkt från lantmäteriets material. Det är ju i stort sett bara ett moln av punkter i tre koordinater och en form av klassning om punkten är en träff i vegetation eller mark.

Kruxet med att göra höjdkurvor är ju att sortera filen så man binder ihop träffar i mark på samma höjd till sammanhängande linjer. Men det behövs ju inte i 3D.

Jag såg detta och blev lite nyfiken och googlade lite. Just nu är lantmäteriets tjänst nedstängd pga servicefönster, och jag använder inte heller Sketchup... men fick ändå fram följande:
* Lantmäteriet har höjddatat som GeoTIFF-filer (källa: https://www.lantmateriet.se/globala...afisk-information/hojddata/hojd50_plus_nh.pdf )
* Google Earth kan importera GeoTIFF-filer
* Google Earth kan exportera KML-filer
* Det finns (fanns?) ett verktyg som importerar KML-filerna i Sketchup

Källa sista tre punkterna: https://forums.sketchup.com/t/geoti...erence-from-drone-deploy-scan/120311/2#post_4

Hur har det gått med detta?
Jag är nyfiken för jag ska köpa en tomt 45 mil hemifrån och är sugen på att kunna ladda ner höjderna på tomten för att kunna rita upp tomten i mitt program för att efter det kunna placera ut souteränghuset rätt och i rätt höjd.

Labbade lite med OL-Laser, och det kan göra ett triangelnät. Men filformatet är internt och inte .stl. Lite googlande ger dock att det verkar finnas stort intresse för att konvertera .las-filer till olika mesh-format bland de med intresse för 3D-skrivare, så leta vidare i 3D-skivar-forum så hittar ni säkert något användbart.