Hej! Jag har hamnat i en knepig sits. Jag har en två år gammal Daikin bergvärmepump som jobbat på bra de två senaste vintrarna, men nu krånglar den och går på nöddrift och har så gjort i snart två och en halv vecka medan jag väntar på att installatör-firman ska göra ett nytt försök att fixa den.

Allt började för ca 2,5 veckor sedan. En servicetekniker från installatören på plats för att göra service på en fläktkonvektor. Således ett separat serviceärende egentligen, men han passade på att rensa filtret på bergvärmepumpen när han ändå var där. Det hade jag inget emot där och då.

Men efter han hade åkt varvade kompressorn aldrig upp igen som den brukar. Senare under kvällen blinkade maskinen rött och visade en felkod som innebär att något är fel med "expansion valve coil". Jag tolkar det som ett elektroniskt fel kopplat till kompressorn.

Efter ett par dagar kom en annan servicetekniker för att titta på den. Han fick inte maskinen att funka heller.

Jag fick istället veta att leverantören Daikin trodde att det skulle kunna vara ett mjukvarufel, eventuellt en känd bugg. Det lät som goda nyheter tyckte jag eftersom det lät enkelt ordnat. Men det var tyvärr inte så enkelt. Installatören behövde få tag på en elektronisk pryl för att kunna uppdatera mjukvaran och den var man tvungen att få hem från Daikin. Det tog två veckor att få hem prylen. Under dessa två veckor hade vi en daglig elkostnad omkring 300-450 kr iför bara värmepumpen, vilket är mer än dubbelt så mycket som värmen brukar kosta.

Till sist, i fredags, kom en servicetekniker och installerade nya mjukvaran. Leverantören Daikin var med på telefon och guidade serviceteknikern så att uppdateringen skulle gå rätt till. Daikin fick diagnostik skickad till sig och gav besked att pumpen verkade felfri.

Serviceteknikern kollade temperaturer på borrhålet och tyckte det såg bra ut (ligger kring 5-6 grader och det är nollgradigt nu).

Allt såg ut att vara frid och fröjd alltså. Men efter att ha haft igång maskinen ca 5 timmar så observerar jag samma problem som innan. Kompressorn lägger av med jämna intervall och värmen stiger inte. Senare på natten larmade maskinen åter samma felkod. Dvs något är fel med "expansion valve coil".

Jag förväntar mig inte teknisk hjälp här, utan jag undrar mer kring vilka alternativ jag har juridiskt.

Jag är mer stressad över detta än jag nog vågat erkänna hittills. Hade det varit en krånglande bil så hade det varit okej. Bilen hade kunnat stå avställd och jag hade kunnat åka kommunalt en begränsad period. Men värmepumpen går inte att stänga av. Så kostnaderna bara tickar. Vi har en ansträngd ekonomi med föräldraledighet. Vi hade inte räknat med att en två år gammal pump skulle leda till ökade kostnader på detta vis.

Jag antar att jag undrar över följande punkter:

- kan någon av parterna tänkas ersätta oss för de ökade värmekostnaderna? Det är enkelt att räkna ut vad det rör sig om eftersom vi har fast elpris och kan jämföra med förra februaris förbrukning. Garantin gäller fortfarande. Givet att felet började efter att en servicetekniker från installatörsfirman var på plats och pillade med pumpen, och givet att servicen (som ändå inte funkade) dröjde två veckor, så tycker jag att installatörsfirman borde ha någon slags ansvar i det som hänt. Vad är mina förutsättningar för att få installatören att betala våra ökade värmekostnader, tror ni? Eller är det Daikin man ska försöka få ersättning från? Eller försäkringsbolaget?

- jag börjar tappa förtroende för värmepumpen. Daikin är inte så vanligt förekommande bergvärmepumpar och serviceteknikerna verkar inte bekanta med den. De jobbar vanligtvis med Thermia-pumpar som de kan utan och innan. Hur långt ska det gå innan man har underlag för att reklamera pumpen? Jag antar att jag skulle vara nöjd med en fungerande Daikin också.

Mycket tacksam för hjälp! Och även om detta är juridik-forumet, om ni har tankar kring vad som tekniskt sett kan tänkas vara fel med pumpen tar jag tacksamt emot tips.

--------

(En sista kommantar. Jag vet inte om det är relevant. Antingen var det den första serviceteknikern, eller den andra, jag minns inte tyvärr, men någon av dessa två servicetekniker tappade värmepumpens stora "displayparti" (dvs en stor panel i vilken displayen sitter) i golvet från nästan två meters höjd. Detta på grund av slarv, helt enkelt, han hade lagt skärmen ovanpå värmepumpen och det var inte en bra idé.
Displayen såg ut att fungera så jag gjorde ingen stor sak av det. Jag nämner detta eftersom displayen är kopplad till resten av maskinen med olika kablar. Om någon kabel drogs till på ett olyckligt sätt vid fallet kan det eventuellt vara en förklaring till att den larmar.)

Ringde försäkringsbolaget. De hänvisar till Daikin eller installatören.
Ringde Daikin. De hänvisar till installatören.
Så nästa steg är att höra hur installatören resonerar kring att ersätta merkostnaden för ökad elförbrukning pga trasig pump.

Ja det är surt när grejer som man förväntas bara fungera men inte gör det. Å dessutom så verkar dom ha svårt å fixa problemet också...

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Jag rekommenderar att kika på konsumentköplagen, kanske snacka med en lokal konsumentombudsman eller hallå konsument.

• Gilla
HeyJon
  • Laddar…
C
Nyckeln här är nog huruvida installatören orsakat felet vid servicen eller om det bara är ett olyckligt sammanträffande. Så ur den synvikeln viktigt att klargöra vad som egentligen hänt. Tyvärr lär ju i praktiken installatören hålla tyst om felets eventuella samband med serviceåtgärden.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.