Byggahus.se

Höjd reporänta ger svallvågor för boräntorna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 257 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. J
    Husägare · Stockholm · 522 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Det kommer bli tuffa tider framöver om riksbankens prognos om en reporänta på 2% uppfylls. Med tanke på att riksbanken ständigt har fel skulle det inte vara förvånande om den blir ännu högre.

3. K
    Byggnovis · 385 inlägg

Kallens

Byggnovis
    Men lika lite förvånande om den är lägre..

4. A
    Medlem · 48 inlägg

Anders_Tranås

Medlem
    Om husköpare har kalkylerat med en ränta på på drygt 1% så får man skylla sig själv, inte hållbart med dessa låga räntor.

5. L
    Hobbysnickare · Blekinge · 80 inlägg

lindsmik

Hobbysnickare
    Nej om man räknar med en extremt låg ränta och minsta möjliga amortering så får man nog skylla sig själv när vindarna vänder.

6. K
    Medlem · Stockholm · 1 839 inlägg
    Problemet är ju inte bara räntorna, det har nog många någonstans råd med och räknat med att ha råd med. Jokern är ju stigande energipriser, matpriser osv osv. Som urholkar lönerna som inte kommer korrigeras närmsta åren, det är en faktor dom flesta troligen inte räknat med.

• Laddar…
  7. J

Jerald Stuartson

Husägare
    Följden av det kommer även vara arbetslöshet, tyvärr. Det är knappast aktuellt att gå på restaurang, bio, bo på hotell, gå på vinprovning när man precis kan betala för det nödvändigaste så som boende, värme och mat.

Vi kommer få uppleva motsatsen till det som varit de senaste typ 15åren. Blir en intressant lärdom.

• Laddar…
  8. V
    Medlem · Göteborg · 386 inlägg

vik_tor

Medlem
    Tuffa tider för vem? Alla har ju en möjlighet att binda lånen till en fast ränta.

Så länge vi alla binder våra elpriser och bolån så kommer vi inte påverkas av kommande samhällskris med en amplitud av sällan skådat mått. Det är rådet jag fått från vår statsminister Magdalena Andersson.

• Laddar…
  9. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 356 inlägg

Excel

Husägare
    Det finns yngre som är nya och inte hunnit amortera ned, de är förlorarna.

Tuffa tider för vissa, blir att göra sig av med leasingbilen, sluta spela paddel, färre resor sluta att köpa en massa skit.

• Laddar…
  10. Excel
    Husägare · Dalarna · 1 356 inlägg

Excel

Husägare
    Utmärkt tillfälle, jag tycker det är bra, 6% inflation vilket innebär negativ realränta. Inflationen kommer radera våra lån över tid, ungefär samma resa som 40-talisterna fick.

Lönerna kommer öka, utan högre löner blir det inga skatteintäkter för moder svea eftersom arbete beskattas högt i detta land.

11. F
    Medlem · 209 inlägg

_Fredrik_

Medlem
    Gjorde om ett lån i morse från 5år till 1år, hade jag vetat detta så skulle vi nog satsat på 2år bundet.

12. D
    Medlem · 242 inlägg
    Det drabbar exempelvis mig som sitter mellan två bostäder, sålt nuvarande och har tillträde till den nya i sommar! Visst kan jag flytta med en del av lånen till ny säkerhet men nya lån ska också tas upp och de kan jag ju inte binda före jag har dem. Sen erbjuder en del banker räntesäkring men det kostar mer än vad det smakar. Utöver det så har man köpt på denna sjuka marknad, dvs väldigt höga priser på bostäder = högre lån.

visst räknar banken sina kalkyler på högre ränta men blir inte riktigt hela sanningen när övrigt har ökat så mycket i pris samtidigt som lönerna inte ökas i samma takt. Ökning på 1% på ex 4-5M lån tenderar att kosta en hel del/per månad.

13. M
    Medlem · 100 inlägg

Move105

Medlem
    problemet är att de bundna priserna även dessa redan är mycket högre. Jag har 60 öre/KWh bundet tre år, går ut i höst. Binder jag 3 år igen bli priset ca 120 öre/KWh. Samma med bolån tre år från 1,3% till 2,5%. Vi har tur nog att ha råd och det blir ingen skillnad i standard. Men det bundet gör är inte att det blir billigare, det blir bara ett skydd mot plötslig överraskning.

14. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 5 698 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Fast sett historiskt är ju 2% reporänta inte så högt...vi har ju levt lite i en lågräntebubbla under 2000-talet när Asien sprungit ikapp oss i Europa och pressat ned inflationen här., men tom med 2000-talsmått är 2% inte extremhögt.

Men visst kommer det dra upp boräntan lite :/

15. J

Jerald Stuartson

Husägare
    Nej det är inte högt men det det handlar om att privatpersoner och även företag till stor del anpassat livet eller verksamheten efter den låga räntan och då blir det snabbt problem om den tickar uppåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.