Byggahus.se

Höjd på plank!

1. Q
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har fått ett bygglov på ett plank som tillåts vara 205cm mätt utifrån utanförliggande trottoar. Marken sluttar dock ca 30cm längs framtida planket.

Jag har kommit så långt att planket måste vara rakt i överkant vilket alltså ger mig tre möjligheter

A: 205 i låga änden och 175 i höga
    B: 205 i höga änden och 235 i låga
    C: någon sorts medelväg som skulle innebära 190 i låga änden och 220 i höga.

Frågan är vad som är ok? Helst skulle jag vilja gå på alternativ C. Jag inser dock att jag då ju överskrider lovet på halva planket som blir högre än tillåtna 205 men lägre på andra halvan.

Kan jag tolka lovet så eller måste jag, vid varje punkt, ligga under 205 och därmed vara tvungen att gå på Alternativ A? Alternativ B är inte intressant.

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Jag skulle tippa att alternativ A är det korrekta enligt alla paragrafer.
    Ring stadsbyggnadskontoret och fråga?

3. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Eller D: låta höjden följa markhöjden. Men det blir kanske dumt?

4. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Det skulle inte förvåna mig om det är alt C som är det som gäller. När man kontrollerar bygghöjd på byggnader är det ju ofta ett medelvärde man använder sig av.

5. Mazen
    Inredare · Nivå 13
    Hur lång sträcka är det? 30cm i markskillnad är rätt mycket på en kort sträcka.
    Ett alt är att "trappa" planket, tex varje 3* meter där du gör det 205 cm i höjd och sedan bestämmer hur mycket du ska sänka nästa del för att få kommande 3:e metern att bli 205cm.

*bestämt efter hur mycket du måste sänka varje del för att dess högsta punkt ska vara 205cm.

Blir en del skissande och räknande, men du får ett plank som följer marken utan att slutta.

Typ så här.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    15730324747638336331319287422495.jpg

• Laddar…
  6. Q
    Medlem Nivå 1
    Sorry.. missade att planket avses bli 13m. Vidare är det lov på ett plank med rak översida.

Som amatörtyckare kan jag få för mig att det lila mycket vore att avvika genom att trappa av som att bygga 205 ”på mitten”.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · Nivå 3
    Om du har fått bygglov antar jag att det finns fasadritningar med i beslutet. Av dessa framgår hur planket ska utformas.

8. N
    Medlem · Nivå 8
    Räcker med en sektion och ett streck på en översiktskarta för att få bygglov på ett plank. Det är ingen som sitter och studerar höjdskillnader på ett sånt simpelt bygglov. Om man nu inte gör det uppenbart själv i ansökan eller om det är helt uppenbart av andra skäl. Men en liten 30 cm höjdskillnad vet ju ingen om

9. P
    Medlem · Nivå 3
    Av sektionen framgår väl höjden? Om inte, skulle jag stämna av höjderna med handläggaren.

10. N
    Medlem · Nivå 8