Byggahus.se
Ni med 35 cm djupa överskåp ovanför diskbänk, hur långt har ni från diskbänk till dessa?
La till 5 cm från de rekommenderade 50cm, men de kändes trångt!
Kan inte höja mina mer än så, har en byggd låda ovanför, dom skåpen jag menar är liggande, 70x40 cm, 4 st, två på dom andra två.... Kanske ska jag skita i två av dem, å bara sätta upp två, lite högre upp?

Det viktiga är att dina väggskåp linjerar mot högskåpen. Då borde avståndet mellan bänk och väggskåp bli runt 51 cm och det är standard i Sverige idag.

Det beror väl litet på hur lång man är också?
Jag är 182 lång och bygger med 51. Det tycker jag är snudd på litet för lågt men jag måste se till att hustrun som är en bit kortare når översta hyllan i 92-skåpen också.
51 må vara standard men jag har fått uppfattningen att det är rätt många som gör större avstånd när de bygger själva..?

Ja dom gamla standard 50 är på tok för lite tycker jag, så vi tar 86 skåp istället för 96 skåp för att få en dm till

/L

• Gilla
ClasJohan
  • Laddar…
Jag brukar sätta dom så att det går jämt upp med kaklet. Eller linjerar med en eventuell fläktkåpa. Det är bara att använda sin smak och bestämma sig för nåt.

Mina hyllor över bänken är 48cm upp men jag har 70-djup bänk där.

Hemmakatten
Höjden är också beroende vad du har för häll. gasol kräver högre höjd till fläkt. Vi har 65 cm mellan bänk o överskåp, uppfattar det som behagligt och rymligt och skulle inte vilja ha skåpen lägre.

S
Väcker liv i en gammal tråd.

Sambon står där hemma och ska montera skenorna till vårt nya IKEA-kök. På köksplaneringen har jag tydligen sagt att jag vill ha 60 cm mellan under- och överskåp. Men nu börjar jag få kalla fötter. Räcker det verkligen? Jag kommer att ställa mina olika köksmaskiner stationärt på köksbänken och jag vill inte behöva flytta runt dom för mycket.

Juicemaskinen är 46 cm hög, men den kommer jag att dra fram när jag använder den. Degmaskinen är 48 cm i uppfällt läge och den vill jag inte behöva flytta på utan bara öppna och börja använda. Kaffebryggaren är 35 cm och den används precis hela tiden. Sedan tillkommer Sodastreamer som jag kommer att köpa en ny eftersom den gamla är så ful, men de är ju oftast ganska höga. Dessa maskiner är de vi använder i stort sett dagligen och det är viktigt att det fungerar.

Tror ni att det räcker med 60 cm eller ska vi höja upp överskåpen ytterligare 5 cm? Vi har köpt 80 cm höga överskåp och vårt kök har endast 236 cm i takhöjd. Vi ska inte ha någon list undertill utan det blir en täckskiva i botten för att dölja skruvhål.

I vår förra lägenhet hade vi en list under skåpen som gjorde att ingenting fick plats på bänken. Det är min stora skräck att det ska bli likadant igen. Jag minns inte vad det var för mått men säkert superstandard då det var en hyresrätt byggd 2002.

Vi har ingen möjlighet att tillsammans mäta och experimetera för vi är på olika platser i världen. Skenorna måste upp innan jag kommer hem för att jag ska kunna börja montera skåp när det är hans tur att jobba.

Har ni några kloka råd till oss?:giggle:

Kan du inte mäta dig till hur mycket du behöver ovanför?

Spontant tänker jag 15cm över högsta pryl och då får du 63cm. 65 kanske inte är så dumt?

S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du inte mäta dig till hur mycket du behöver ovanför?

Spontant tänker jag 15cm över högsta pryl och då får du 63cm. 65 kanske inte är så dumt?
Jag står med tumstocken och mäter vid diskbänken på jobbet. Sambon fick leta upp alla köksmaskiner och ge mig måtten. 65 cm tycker jag låter bra, men samtidigt är jag rädd att det kommer att se ut som att överskåpen sitter i taket.:thinking: Det måste ju vara lite balans...
Jag hänger upp mig på detaljer hela tiden så köket kommer aldrig bli klart!:p

Måttet mellan bänkskiva och överskåp brukar också styras av spis till köksfläkt.
Olika mått beroende på spis (gasol, el, osv.) och fläkt.

Tror minimum är 50cm?

Detta brukar beskrivas i monteringsanvisningen till köksfläkten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Jag minns inte vad det var för mått men säkert superstandard då det var en hyresrätt byggd 2002.
Då var standarden 50 cm.

Om du har högskåp så måste avståndet upp till överskåpet vara exakt som Ikea bestämmer så att överskåpen slutar på samma ställe som högskåpen. Ikea har frångått den normala standarden på 50 cm, kanske för att anpassa till vad som är normalt i andra länder, även om de säger att eftersom deras överskåp är djupare än vad som tidigare var normalt så måste överskåpen vara högre upp för att inte bänkytan ska skymmas för mycket för en normallång person.

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Hm, vi har 42 cm minus 7 cm för skugglisten (som döljer lysrören) under överskåpen. Dvs 35 cm. Det är lite lite. 50/51 cm (exkl skugglist) känns mkt väl tilltaget. (Vi har bara 200 cm i takhöjd så därför finns det inte så mkt utrymme att spela med.)
65 cm hade jag tyckt vara extremt, och möjligtvis passande om det varit en enkel trähylla istf överskåp. Ev funkar det med industriköks-/restaurangkökslooken och högt i tak, men 236 cm är inte speciellt högt i tak.
Som TS skriver så bör nog avståndet vara i harmoni med helheten, dvs takhöjd och skåpshöjder. Besvärligt det där med ögonmått/proportioner, men viktigt.

• Gilla
Srixon_Zstar
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller höjden ska man ju inte heller glömma bort att det påverkar höjden för översta hyllan i överskåpen, så det kan ju vara bra om skåpen inte sitter för högt så man inte kan använda den hyllan ordentligt (man ska ju inte byta ut en irritation mot en annan).

Likaså kan det vara bra att tänka på vad man ska ha på väggen mellan skåpen. Ska man sätta kakel kan man ju planera höjden så att man klarar sig med bara hela kakelplattor, ska det vara någon sorts skiva kan man behöva anpassa sig till vad den finns i för höjder osv.

• Gilla
Ubbe77
  • Laddar…
S
Vi kommer endast att ha högskåp på en egen vägg och överst kommer en täcksida för att det inte ska samlas smuts där.
IKEAs köksplanerare har uppenbarligen tyckt att ca 60 cm är lagom eftersom det är vad som står på ritningen. Själv minns jag inte alla detaljer eftersom köket beställdes redan i december förra året. Jag vet bara att jag ville ha högre höjd mellan skåpen än vad som är normalt.

Kortaste familjemedlemmen är 173 cm lång och vi har inga småbarn som ska nå upp. Vårt förra kök hade skåp nästan ända upp i taket och efter 16 år hade jag lätt vant mig vid att ta fram pallen när jag skulle till översta hyllan. Så det ser jag inte som ett problem. Det jag däremot störde mig på i alla år var att det var trångt på bänken.

Jag tänker också på att IKEAs överskåp är ganska djupa, så då ska de nog sitta lite högre än standard. Jag har googlat lite och den info jag hittat på nätet säger att 50cm är normalt. Men det vet jag att jag inte vill ha. Kanske är 60 cm tillräckligt ändå?

Angående kakel så har vi (jag) inte valt något ännu (eftersom sambon bestämt satte ner foten när jag visade honom kakel i olika rosa nyanser). Vi koncentrerar oss på att få ett fungerande kök så kan vi (jag) i lugn och ro hitta det perfekta stänkskyddet senare.

• Gilla
MartinAndree
  • Laddar…
R
Det enda som kan begränsa höjdens montage är väl den skena som IKEA har , skåpen
ska ju krokas på skenan , så det blir väl alltid en glipa vid taket , sen är det väl upp till
var och en att bestämma hur det blir mellan bänk och skåp 50 cm gammal standard .
Folk verkar bli längre i dag så varför inte något mellan 55 och 60 cm verkar bra
Nu vat jag inte era kokvanor , men förr sades det man skulle kunna se ner i en
skinkgryta utan besvär , det säger något om tillgängligheten

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.