Byggahus.se

Höjd infällt tappvatten och avlopp till tvättställ?

1. M
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

Modino

Medlem
    Hej!
    Jag har sökt men har svårt att hitta entydiga svar om detta.

- På vilken höjd över färdigt golv skall tappvatten och avlopp till tvättställ infällt i vägg sitta?

- Med vilket avstånd (cc) skall tappvattenrören stitta? 80 mm eller 160 mm?

- På något ställe har jag läst att avloppet skall mynna mellan tappvatten för kv och vv.
    Dvs allt på samma höjd. Kan det stämma?

- Jag har en plåt med hål för väggbockfixturer för rör i rör. Använder jag denna kan jag inte sätta avloppet mellan tappvatten för kv/vv. Då hamnar avloppet minst 75 mm (cc) under kv/vv-rören.

Tacksam för klarhet i detta.

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Jag vet inget om branschregler, men kan titta på hur det installerades hos mig för 7 år sedan.
    Vatten under handfat i "badrum" 280 mm över golv, 120 mm mellan varm och kall.
    Avlopp 540 mm över golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1010831 (Large).JPG

I ett annat dusch/toalettrum:
    Vatten 370 mm över golv, 40 mm mellan, utlopp i en dubbel täckbricka.
    Avlopp genom golv, troligen för att det är vid yttervägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1010825 (Large).JPG

Jag gissar att man är ganska fri att göra som det passar i det aktuella rummet.

3. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 525 inlägg

Krilleman

Plumber
    Börja i rätt ände! Har du bestämt vilket porslin/möbel du ska ha? Har du bestämt vilket vattenlås du ska ha? Synliga varianter har det ju börjar ploppa upp en hel del designat och färgglatt med lite olika mått.

Med dagens alla varianter på möbler och porslin så finns det ingen standard längre.

50cm från golv på avloppet brukar dock lösa det mesta. Vattnet kan du komma ut med 40cc isär på samma höjd, men glöm inte att väggbrickan ska få plats, den brukar bygga en del i sidled! LK kräver numera en bricka som man skruvar fast kopplingarna i.

4. M
    Medlem · Stockholm · 124 inlägg

Modino

Medlem
    Hej! OK, det spelar ingen större roll alltså?
    Jag funderar på att sätta tappvatten på 600 mm över golv och avlopp 525 mm från golv.
    Tappvattnet kommer att sitta med cc 160. Avloppet kommer att mynna mellan vv och kv men 75 mm under dessa. Tror ni att det är OK?

5. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Det verkar lite tight tycker jag.
    Bästa är nog om du kan köpa rördelarna, lägga ut dem och mäta.
    På vilken höjd skall du ha handfatet?
    Hur mycket bygger det nedåt, det måste ju finnas plats för rörböjar och vattenlås till avloppet.
    Till vattnet vill du väl även ha ballofix avstängningskranar innan flexslangen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.