Tryckmätare på expansionskärl för vattenburet system visar lågt tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och kopparledningar i vattenburet värmesystem med synlig tryckmätare.
Skapa konto
Kopparledningar i ett vattenburet värmesystem med mätare och expansionskärl, behöver hjälp med att öka trycket.
Skapa konto
Kopparledningar och värmeinstallation med expansionskärl och mätare i en pannrumsmiljö.
Skapa konto
Kopparledningar och mässingsventiler i ett vattenburet värmesystem med synlig mätare.
Skapa konto
Hejsan.

Jag har efter att ha luftat systemet 2-3 år i omgångar tappat tryck i det vattenburna systemet. Jag behöver hjälp å öka det igen.

Sist jag servade anläggningen för 3-4 år sedan så höjde servicekillen det enkelt som en plätt. Men nu har jag glömt.

jag har bergvärmepump med vattenburet system. Jag har en ett expansionskärl med en mätare som nu visar för lågt värde.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Platta svarta vredet i sista bilden kanske?

• Gilla
mb77tyson
  • Laddar…

Bästa svaret

Har du provat öppna på denna? Ser ut att var kopplad från inkommande vatten..
Du ska upp till ca 1bar på mätaren vid expansionskärlet.
Rörsystem med markerad ventil som kan vara kopplad till inkommande vatten, nära expansionskärls mätare.
Skapa konto

• Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
S
Sista bilden visar ett vred som står tvärs rör/ventil. Vrid det lite åt vänster så fylls systemet och håll ett öga på manometern tills den svarta visaren är jäms med den röda.

• Gilla
mb77tyson
  • Laddar…
Provade först på ovansidan expansionkärlet. Inte bra. följde sen rören bakåt å hittade den enda tänkbara ventilen. Case closed.

Tack ändå!

S Stegatorparn skrev:
Sista bilden visar ett vred som står tvärs rör/ventil. Vrid det lite åt vänster så fylls systemet och håll ett öga på manometern tills den svarta visaren är jäms med den röda.
tack!!! Jag följde rören bakåt å kom då till denna. Tack! Man är inte dummare än man gör sig

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.