Byggahus.se

Höja golvet i tvättstugan i källaren

1. BaggenMath
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Vi har tvättstuga i källardelen av sutteränghuset. Hela våningsplanet har högt till tak och samtliga rum förutom tvättstugan har vanliga golv men i tvättstugan är det bara betong. Jag tror att det är ovansidan på en helt oisolerad bottenplatta då huset är från 1945.

Hur ska vi på bästa sätt höja golvet? Det rör sig om 100mm, kanske mer.

Jag tänkte att vi ska koppla in vattenburen golvvärme eftersom bervärmepumpen ändå står i samma rum.

Tacksam för alla tips ni kan komma på

2. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    Lägg en plast på betongen först så inte fukten kan vandra vidare uppåt, sen regla upp med 45*95 och sen golvspånskiva. Det borde funka att göra så. Det finns speciella spårade golvspånskivor för golvvärme, men jag kommer inte på vad dom heter just nu men det är ju inte så svårt att ta reda på.

3. BaggenMath
    Medlem Nivå 3
    Finns det inget bättre alternativ än att fuktspärra bottenplattan, regla upp med organiskt material för att sedan fuktspärra innan klinkern ska på? Nu är det väl kanske inte tvunget att fuktspärra ovanifrån också men det skulle kännas bättre.

Jag funderade på flytbetong eller flytspackel men det blir ju vansinnigt dyrt med så stora volymer.

4. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    Jag vet inte om det finns nåt bättre sätt, men jag gjorde så i våran tvättstuga, dock ingen golvvärme. Enligt BBV 10:1 måste även tvättstugor, toaletter och dylikt förses med tätskikt på golvet kolla här så får du lite mer kött på benen http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf

5. M
    Medlem · Nivå 11
    Har du endast möjlighet att höja 100mm låter det som du får in runt 50-60mm isolering ovanpå betongen om du sedan ska gjuta en kaka med flytspackel eller betong och det känns lite om det är större ytor du ska köra golvvärme på. Tvättstuga kan nu vara olika stora för olika personer. Organiska material skulle jag absolut undvikit om det finns möjlighet. Finns spårade skivor av EPS med värmespridningsplåt (från tex Uponor men säkert fler) på upp mot 70mm vilket ger en del isolering. Givetvis svindyra men man kommer rätt snabbt till ett undergolv med golvvärme som man kan gå vidare med.

Själv skulle jag övervägt att antingen köra sådana tjocka spårade EPS-skivor som en budgetlösning (pga lite isolering, inte pga lågt pris) eller åkt till Cramo och hyrt en bra slaghammare och tagit bort kakan. I det senare fallet enkelt att gräva ut en aning om inte huset står på berg och få upp mot 20cm isolering som är mer vettigt. Är det mindre ytor kanske det kan vara svårt att motivera dock

6. BaggenMath
    Medlem Nivå 3
    Hur ska man göra med väggarna i tvättstugan då? Kommer inte ihåg om de är målade eller kalkade nu. Hur som helst så är de inte fuktspärrade eller utsmyckade i någon form.

7. BaggenMath
    Medlem Nivå 3
    Vart hittar jag spårfräst cellplast i 70mm klassen?
    Måste man ha en värmefördelande aluminiumplatta?
    Är det bättre att flytspackla in vattenburen golvvärme?

Golvet ska upp minst 100mm i ett rum på 20kvm och typ 50mm i ett rum på 10kvm.

Ska jag koppla båda rummen på samma slinga? (de ligger i fil så det är inget större problem förutom att dörren emellan rummen ligger i mitten av rummen..)

Som ni ser är det idiotfrågor från en desperat smålänning vilse i stockholm...

8. G
    Medlem · Nivå 14
    det är faktiskt andra regler som gäller för en våtrum i en gammal källare . Hoppas verkligen att du inte lagt golv i din källare så som du råder BaggenMath ????
    gaia

9. Ola78
    Medlem · Nivå 9
    Den beskrivning jag gav var hur jag gjorde i våran tvättstuga som är på platta på mark med en nivåskillnad mot resten av huset. Jag var ouppmärksam och missade att det var just en källare TS skulle göra tvättstugan i. Självklart ska man inte ha en plast på betongplatta i en källare, ber om ursäkt för min ouppmärksamhet i frågan. Men när man har betongplatta som i mitt fall bör man lägga en plast först. Vad är det för regler i en källare? Enligt mitt försäkringsbolag gäller BBV i alla våtutrymmen.

10. Apprentice
    Medlem Nivå 7
    Jag hade fäst golvvärmen i armeringen och struntat i de spårade skivorna.

11. S
    Medlem Nivå 1
    jag hade gjort som Apprentice. lägg en 4-5cm isolering sen en armeringen som golv värmen fästes i .ungefär 5-6 cm betong. och sen inget tät skikt i en källare den skall andas, om du skall ha en dusch kan du styka på lite tät skikt just där ungefär 1,2*1,2m Varför skall du höja golvet så mycket?