Byggahus.se

Höja BR-avgift med olika procenttal?

1. W
    Medlem Nivå 3
    Okey, bit i den här om ni kan.

Köpte en bostadsrätt på 56 kvm 2008. Då var min avgift 1957 kr. I föreningen ingår förutom min tvåa, fyra stycken lägenheter som är parhus med en varsin area på 104 kvm. De hade en avgift på 3400 kr när jag flyttade in.
    Alltså innan höjningarna:
    56 kvm 1957 kr
    104 kvm 3400 kr
    Jag blev naturligtvis rekryterad till styrelsen eftersom vi bara är fem lägenheter, utan att kunna ett skit om bostadsrätter. Jag visste inte ens att vi hade stadgar (typ).
    Vi beslutar om höjning med 200 kr per lägenhet 2 ggr.
    Nu ser fördelningen ut så här:
    2357 kr för 56 kvm
    3800 kr för 104 kvm.
    I år bestämmer man att höja rejält. Nu har jag börjat läsa på lite och har insett att det är inte rättvist att min höjs lika mycket, eftersom jag hela tiden får en procentuellt högre avgift. Jag (ensam naturligtvis) förespråkar att vi ska fördela avgiften efter kvm boyta. Men det tycker inte de andra, de vill att jag ska ha en större del av avgiften. så jag röstas ned.
    Nu ser avgiftsfördelningen ut så här:
    56 kvm 2810 kr
    104 kvm 4400 kr.

Nu till den stora stötestenen. Vi har inga andelar!! Nej det är helt sant. Det finns ingen ekonomisk plan (har kollat med varenda myndighet i landet typ). Det finns ingen lägenhetsförteckning. Men det finns mycket godtycke.

Dessutom är det så här:
    min lägenhet ligger en trappa upp och har enbart en liten markplätt nere, som grannarna använder som allmänning när de vill ta sig mellan våra två gårdar. Uppe har jag en loftgångsbalkong. Jag har elelement (mitt ansvar) och egen installerad luftvärmepump. Jag har ett våtrum. Parkeringsplats.

De andra lägenheterna har: inhängnad tomt som inte används som genomfart. Vattenburen värme med elpanna (föreningens ansvar tydligen). Tre våtrum. Garage som de inte betalar för + parkeringsplats.

men det spelar ingen roll tycker dom, för jag har ju del i sophämting och snöröjning typ.

Men får de verkligen göra så här? Är inte det jävligt taskigt att låta mig köpa lägenheten för x antal kronor och sen höja min avgift så mycket att den minskar i värde i förhållande till de andra? Till saken hör att jag ska sälja lägenheten...

Alla tips och råd mottages tacksamt.

2. F
    Medlem · Nivå 10
    Sälj den fortare än kvikt.. Gärna i går.

3. W
    Medlem Nivå 3
    Åh tack vilket bra svar *fniss*
    Men grejen är ju att värdet går ju ner när avgiften går upp. Och det är klart att jag tar en höjning tillsammans med de andra, det är bara det att jag betalar så mycket mer i förhållande till vad jag borde....

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det inte finns ngn. ekonomisk plan så är det per definition heller ingen bostadsrättsförening. frågan är vad det är.

Om du har betalat pengar för din "bostadsrätt" så är du i princip lurad. Det finns/fanns ngt. som hette andelsförening som var populärt ett tag på 70 talet, sedan klämdes det åt skattemässigt. Det kan vara det du har.

5. timmelstad
    Medlem Nivå 9
    Har föreningen (eller vad det nu är...) ett organisationsnummer? Registrerat hos bolagsverket? En ek plan är bra, men inte nödvändig. Utan andelstal kan det inte vara bostadsrätt. Frågan är om det finns men mörkas, eller om det är något annat. Vad säger stadgarna?

6. W
    Medlem Nivå 3
    Hej. Jo det ÄR en brfförening. Det finns bara ett orgnr och det är det som äger fastigheten.
    Grannarna har pratat med SBC och de tycker inte att vi ska ändra några andelar. Men vi har ju inga.
    Jag i min tur ifrågssätter hur jag ens kan få låna på något som inte är en andel? Nu har jag löst hela mitt lån,så det här är inte en ekonomisk fråga så tillvida att jag kommer knalla därifrån med blancolån. Men det är klart att det vore trevligt att få tillbaka insatsen.

7. W
    Medlem Nivå 3
    Ja den är reggad. Det har säkert funnits en plan men den kanske är borta?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Planen måste finnas hos ngn. myndighet. Vet dock inte var. Prova att fråga hyresnämnden.

Oavsett vilket så kan man aldrig i en brf ändra avgifter på det viset som hos er. Ändringen skall alltid vara proportionell.

I den situation du befinner dig nu så kan du eller ngn. annan medlem i föreningen helt enklet vägra betala ngn. avgift överhuvudtaget, föreningen kan inte driva in avgifter om de inte debiteras i enlighet med andelstalen. Då blir styrelsen personligen ersättningsskyldiga för de kostnader föreningen har att betala. Vilket inte är ngn. större tröst i en så liten förening att i princip alla medlemmarna måste vara med i styrelsen.

Men OM det skulle gå så långt, så ansvarar styrelsen solidariskt för betalningen, dvs kronofogden kan då välja att ta ut allt från den av er som verkar lättast att plocka pengar av.

Jag tror att situationen är väldigt allvarlig, om ex. skatteverket får nys om läget så kommer ni att bli klassade som oren bostadsrättsförening (om ens det), då försvinner ett antal skatteförmåner som föreningen har, ni som bor där kommer då att få betala förmånsvärde för att föreningen håller er med subventionerad bostad osv.

9. timmelstad
    Medlem Nivå 9
    Som hempularen säger så måste man bifoga en ekonomisk plan vid bildandet av en BRF, men det finns sen inget krav på att man måste följa den efteråt. Den ska visa hur det är tänkt men kommer styrelsen fram till att det blir bättre att göra på annat vis så är det fritt fram att köra på det.

Den ska innehålla andelstal. Ditt andelstal måste också ha varit angivet på ditt köpekontrakt när du köpte lägenheten. Har du det kvar? (Eftersom det i praktiken är en andel i föreningen du köper..)

Sen vet jag inte hur andelstalen fördelades från början, det kan ju baseras på en hel del olika faktorer. Men tittar man på enbart kvadratmeter har onekligen avgiften höjts oproportionerligt.

När du köpte den med din avgift var din avgift ca 12% av totalen och de övriga 22%. Din andel av avgiften har sen vid varje höjning ökat successivt till 12,6%, 13%, 13,4%, 13,76% av totalen. De andra fyra har under samma period minskat sin andel av avgiften från 22 till 21,5%. (Alla siffror decimalavrundade).

Jag kan inte annat än hålla med hempularen om att situationen framstår som allvarlig. Om du är med i styrelsen har du rätt att kostnadsfritt kontakta SBC precis som de andra. Ring deras styrelserådgivning och förklara att du är orolig för att styrelsen (som du är del av) begått formella fel.

Det jag inte riktigt får ihop är hur detta undgått en revisorsgranskning. Har avgiftshöjningarna skett under samma år eller flera?

Vad står det egentligen i tidigare årsredovisningar? Förra årets årsredovisning borde finnas tillgänglig nu, vad står i den egentligen?

10. W
    Medlem Nivå 3
    Avgiftshöjningarna har höjt under flera år.
    Det finns inga andelar, jag har inte kontraktet framför mig, men det står att jag har köpt lägenhet med ett visst lägenhetsnummer, ingen andel.
    Jag har 2010 årsredovsning, vad ska jag kolla efter?

Kan jag välja att gå ur styrelsen även om det blir för litet antal ledamoter då?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Ja det kan du (då får man utlysa en extrastämma för att fylla på styrelsen). Du kan även reservera dig mot beslutet om avgiftshöjningen, med motiveringen att det strider mot bostadsrättslagen. Se till att din rerservation tas till protokollet. Nu är väl beslutet troligen redna taget, men du kan föreslå att beslutet skall rivas upp, och sedna reservera dig mot att det inte rivs upp. Att du reserverar dig gör dig mindre ansvarig för ett felaktigt beslut.

12. timmelstad
    Medlem Nivå 9
    Kan du lägga upp årsredovisningen någonstans och skicka en länk via PM?

Årsredovisningar kan verkligen se ut hursomhelst..

13. M
    Medlem Nivå 4
    Finns det ingenstans man kan vända sig för att få någon att granska situationen och som går in och korrigerar och rättar till retroaktivt?

Tex, om man inte kommer överrens i samfällighetsföreningar, kan man ju begära att en lantmätare går in och beslutar.

14. W
    Medlem Nivå 3
    Jag har sagt att jag vill att det står i protokollet att jag är emot. Men än så länge har jag inte sett något protokoll.

15. W
    Medlem Nivå 3
    Det kan jag säkert göra, jag har den på papper så då måste jag scanna in den :) Är det något särskilt du vill åt eller alla sidor?