Byggahus.se

Höja betonggolv 18mm för parkett?

1. J
    Medlem Nivå 11
    Hej!

Har en lägenhet jag håller på och renoverar, skall lägga parkettgolv i hela lägenheten utan lister och trösklar. Tog ner en vägg mellan köket och vardagsrummet. Har även rivit ut det gamla parkettgolvet i vardagsrummet. Det var då jag upptäckte att betongunderlaget i köket var 18mm högre än i vardagsrummet. I köket ligger plastmatta. Golvnivån var samma när parkettgolvet låg kvar.
    Nu saknar jag alltså ca. 18mm i vardagsrummet.
    Först tänkte jag flytspackla, men det blir alldeles för dyrt.
    Vad har jag för alternativ?

Är det någon ide att lägga golvspånskivor direkt på betong, eller ska jag ta golvgips? Finns dessa i 18mm? Bör jag lägga underlagsfoam under spån/gips mot betongen? Och även sen mellan spåm/gips och parkett?

En annan sak som jag passar på att fråga här är:
    Jag behöver dra nätverkskablar och högtalarkablar genom rummet, kan jag lägga dessa i VP-rör som jag lägger mellan två skivor spån/gips? Alltså lämna en spalt på16mm för VP-rör tvärs över rummet. Eller kan det bli instabilt på något vis?

Snabba svar uppskattas enormt!

2. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Är det isolerat (eller våning under) borde du bara kunna lägga ångspärr (åldersbeständig plast) och sen spånskivor på det. Det är bra om du fäster skivorna med några skruv eller spikplugg i varje.
    Eftersom du har betong under kan du köpa vanliga spånskivor och inte dyra golvspån. Lägg skivorna med 5-6mm springor mellan så du inte får knarr. Ovan på skivorna lägger du underlags foam och sen parketten på.

Det är ju så klart proffsigare att lägga nätverk och högtalarkabel i VP rör men inte ett måste. Lägger du 18mm skivor rums ju 16mm rör mellan skivorna, se bara till så röret inte skaver mot skivan någonstans för då får du knarr sen. Fäst rören med skruvklammer (om det ryms på höjden) eller med radband och vanlig spikplugg!

Mvh,
    Anders

3. J
    Medlem Nivå 11
    Det är en våning under. Betongen ser rätt jämn ut, väldigt många spikhål från gamla parkettgolvet (fiskbensparkett). Är det en dålig idé att lägga underlagsfoam under spånskivan? Tänkte om det jämnade ut eventuella ojämnheter och minskade risken för att golvet "gungade". Eller blir det för mjukt med två lager foam (ett under och ett över)?
    Såpass stora springor? 5-6mm? Blir det inte konstigt när man lägger golvet just där? Tänkte om golvets skarv kommer över spånets skarv (risk för rörelse?).

Lägger nog VP-rör, så finns möjligheten att klämma in något mer om det behövs.

Har sökt mycket på hur det är tänkt att man ska göra detta, men hittar knappt något. Vad är egentligen den "fackmannamässiga" vägen att gå? Är det flytspackel?
    Vill gärna göra det så korrekt som möjligt.

Tack så mycket för hjälpen, uppskattar om du har möjlighet att svara på resten!

4. J
    Medlem Nivå 11
  5. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Du måste ha ångspärr under skivorna!
    Fukt vandrar i betongen och den får inte komma i kontakt med skivorna!

Är betongen bara hyffsat jämn (och i våg) behöver du inte fundera på ojämnheter under skivorna men du måste som sagt fästa dem i betongen.

Det kan nog vara svårt att hitta skivor i 18mm, det har du rätt i... Ett annat alternativ är att slänga ut 6mm masonit först och sen 12mm spån på det. Vad du lägger under parketten spelar ingen större roll och springor på 5-6mm gör absolut ingenting även om det råkar komma en skarv i parketten över en springa.

Kolla efter skivor på någon byggmarknad, typ Hornbach, Bauhas, byggmax...

Det bästa är ju förstås att flytspackla då vet du att du får det jämn, i våg och hållbart. Dock är det ju lite meckigt kanske att flytspackla i en lägenhet.
    För varje 10kvm rummet är går det ju 180 liter flytspackel för 18mm (=15 säckar om jag uppskattar rätt)

Jag skulle köra på skivor för att det är enklare och snabbare...

//Anders

6. J
    Medlem Nivå 11
    Tack för ditt snabba svar!
    Okej, skall se till att ha fuktspärr och struntar då i underlagsfoam.
    Skall titta och se vad jag hittar, och om det går att kombinera!

Flytspackla kom jag också fram till att det var helt onödigt och behövs väldigt stora mängder, blir dyrt och tungt.

Funderar bara på det här med kabeldragning, det är två nätverkskablar och två högtalarkablar som skall dras. Är det smartast att lämna en spalt mot väggen och dra dem här eller ska jag dra dem mitt över golvet? Nackdelen då är att jag behöver en såpass bred skarv för att få in VP-rören (16mm), detta borde inte vara bra för golvläggningen?

Tack för svar!

/ Joakim

7. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Du kan dra dem rakt över golvet, men där är ju förstås bättre vid vägg... Du kan också dra dem över golvet och sen hälla i lite flytspackel i "kanalen". Se bara till så rören är fastsatta i golvet först (de flyter).

//Anders

8. J
    Medlem Nivå 11
    Blir nog till att dra längs väggen då, känns vettigast.
    Jag har nu spenderat en del tid med att söka efter bra skivor. 18mm hittar jag bara den typen jag länkade, verkar inte finnas hos något byggvaruhus så det ställer till problem och blir nog väl dyrt.

Hittade denna masonitskiva, dock på 6,4mm http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=51564
    Verkar inte finnas något alternativ på typ byggmax (lägger gärna så lite som möjligt på detta).
    Vissa verkar säga att masonit luktar och kanske inte är bra att lägga under golv, märks detta?

Om man ska lägga med spalt, ska man lägga masoniten med spalt också? Alltså precis på samma sätt som man lägger spånskivorna?

Hittade denna typ av spånskiva (säkert väldigt dyr): http://kampanj.byggelit.se/download...9C&NAME=Byggelit_Golvbroschyr_100129_webb.pdf
    Verkar dock rekommendera att man lägger det flytande och med fuktspärr samt ljuddämpande duk.

Blir osäker när jag läser olika överallt, vad är fördelarna med att lägga med spalt och skruva fast det?

Ursäkta alla frågor, men försöker göra det så bra som möjligt och vill absolut slippa knarrljud och sviktande golv!

/ Joakim

9. E
    Medlem Nivå 10
    Nu var det en lägenhet så chansen är väl rätt stor att det handlar om ett betongbjälklag och inte en betongplatta på mark?

Om det finns våningar under behöver man inte alls ha ångspärr. Det förekommer nämligen inte fuktvandring av skadlig karaktär i normala betongbjälklag.

10. J
    Medlem Nivå 11
    Tack för ditt svar! Det är som sagt tredje våningen, så inte bottenplan. Vad föreslår du, att jag skippar ångspärr och istället tar underlagsfoam för att slippa knarr, eller är det bäst att köra rätt emot golvet? Kanske speciellt om man använder både en masonit-skiva på 6mm och spånskiva på 12mm?

11. nimhed
    Medlem · Nivå 12
  12. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Jag skulle inte chansa... ångspärren kostar inte mycket och beroende på värmeväxlingar kan fukt uppstå, speciellt mot yttervägg... men visst medger jag att chansen är minimal...

//Anders

13. J
    Medlem Nivå 11
    Blir till att lägga ångspärr för säkerhets skull!
    Satt och tittade på bauhaus hemsida och hittade denna skiva. En OSB-skiva, skulle det fungera att ha under golve istället för spånskiva? Denna OSB-skiva är 18mm vilket är vad jag behöver!
    Är detta material dumt att ha under golv?

14. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Nä, fungerar bra. Spånskiva, OSB, eller plywood, alla är ju limmade men utan fuktpåverkan släpper de inte ifrån sig någon lukt... OSB är förmodligen lite bättre än spån i den bemärkelsen skulle jag tro...

//Anders

15. J
    Medlem Nivå 11
    Okej! Tänkte att OSB är större "spån" och därför lite ojämnare? Men den eventuella ojämnheten lär ju underlagsfoamen döda? Finns det någon risk att OSB är skevare, alltså inte helt platta?
    OSB har ju aldrig det användningsområdet (som golv), men det har ju spånskivor, finns det ngn anledning?
    Vad rekommenderar ni att man spikar golvet med? Hyra en spikpistol med betongspik?
    Hur noga bör jag spika? Hur många spik per skiva ungefär?

En sista sak, vad är att föredra, vanlig 2mm underlagsfoam eller såna där skivor man viker ut som är 3mm, det sista ser mycket mer lättarbetat ut och verkar dämpa ljudet bättre!

/ Joakim