Byggahus.se

Höj & sänkbar loftsäng

1. H
    Medlem · 7 inlägg

Hygglo

Medlem
    Är det någon som har snickrat ihop en loftsäng som är höj & sänkbar?

Jag bor ganska trångt och har inte så högt i tak så det skulle ge mig en massa extra plats om sängen kunde hissas upp till taket när den inte användes & sänkas ner en meter eller så när jag vill använda den.

2. J
    Medlem · Uppsala · 351 inlägg

JockeR

Medlem

Re: Höj & sänkbar loftsäng

Jag har tyvärr ingen koll på loftsäng, men fundera lite på säng á la den amerikanska stilen som kan vikas upp mot väggen då de inte används. ;D

Personligen tycker jag det är smart, man låter sängen vara nerfälld, alltså framme till vardags, men om det tex kommer gäster viker man bara upp den.

Om du ska göra en höj- och sänkbar säng ser jag ett linspel framför mig och funderar på hur den kommer att gunga och röra sig när man ska sova... :surprised:

3. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 964 inlägg

snuttjulle

Medlem

Nackdelen med vik sängar är ju att man måste bädda dessa noga innan de fälls upp för att täcke,kudde mm inte ska ligga mot väggen när den fälls ner igen. Ska du nu bygga hiss annordning så se till att den står stadigt i nere läge så bör det inte vara några problem. Frågan är om jag inte sett någon av alla dessa bygg program på TV göra något liknanade.

4. T
    Medlem · Kalmar · 236 inlägg

tsarraz

Medlem

På hem och villa mässan var det ett företag som visade upp en sån lösning!
    kan tyvärr ej minnas vad de hette just nu...

5. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Sökte på utställare på Hem och villamässan

http://www.compact-living.com/ ställde ut loftsängar, kan det ha varit det företaget ??? Hittar iofs ingen höj- och sänkbar loftsäng men väl en som fälls upp mot väggen ;) Finns under gör-det-själv :D

6. M
    Medlem · 892 inlägg

Hej!
    Kul att denna tråden kom upp!

Jag håller på och bygger en höj- och sänkbar loftsäng just nu faktiskt. Jag lackade hela historian igår och kommer montera den i veckan. Tyvärr behöver jag göra ett par nya komponenter men annars fungerar det.

Jag bor också trångt, 36 kvadrat, me nvill ha plats med en dubbelsäng. Jag kommer placera den så att sängen hissas ner ovanför sofforna. Om man tittar på centralt belägna bostadsrätter med kvadratmeterpriser på uppemot 50000kr så är det ett billigt sätt att faktiskt skapa ett helt rum!

Skriv gärna till mig Hygglo, om du vill bolla om saken!

JockeR:
    Det behöver inte alls bli ett virrvarr av linor. Jag använder en enkel elmotor och har dolt både den och vajern smidigt. Svajigt blir det inte heller eftersom jag har stödben i fotändan som fälls ner automatiskt.

//Magnus

• Laddar…
  7. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem
  8. T
    Medlem · Kalmar · 236 inlägg

tsarraz

Medlem

där var den ja bed away

9. J
    Medlem · Uppsala · 351 inlägg

JockeR

Medlem

Se där! Spännande att se! Din lösning låter spännande Magnus, skicka gärna upp nån bild så vi får se :D

Vad använder du för motor? Typ en vinsch?

10. H
    Medlem · 7 inlägg

Hygglo

Medlem

Magnus_Nordmark:

Din mailbox är full, vill gärna se bilder på din säng.

11. M
    Medlem · 892 inlägg

Hygglo:
    Jag har bytt till en annan mailadress i min info nu, maila dit om du har lust.

Vad är det för lösning/användningsområde/modell du har funderat på? Jag blir nyfiken! Jag kan säkert hjälpa till en del med tanke på mina ingenjörskunskaper...

JockeR:
    Jag fixar bilder när den är klar sedan. Just nu är det mest moduler på golvet... Jag har iofs monterat upp den fasta delen men vlder kommer.

Jag använder en elvinch ja, en vanlig standardmodell för 240V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.