.....är lite intresserad av en sån högtryckstvätt som sitter på tvätthallar/bensinstationer, det ser ut som det bara är en motor med någon liten tillsats. När man trycker på handtaget så blir det full fräs.
Var finns detta att köpa och vad kostar det ungefär?
Var finns detta att köpa och vad kostar det ungefär?
Efter att mina skräptvättar från alto, fryst sönder köpte vi en sådan här för ett par år sedan.http://www.servicebolag.se/?item_id...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner. Lågvarvig, keramik och mässing.
fryser inte sönder och kan stå påslagen långa perioder.
fryser inte sönder och kan stå påslagen långa perioder.
Tjöp! http://www.blocket.se/stockholm/Algon_hogtryckstvatt_med_slangvinda_45239005.htm?aw=1
Nej, inte min annons.
Nej, inte min annons.
Kom över en gammal tvätt i helgen. En 5.5hk motor och en interpump ws102. Ska vara 100 bar och 21 liter/min.
Vet ej om den fungerar och den verkar sakna styrning för elen. Är inte speciellt kunnig på området men det vore trevligt att ha i garaget. Kanske inte är så svårt att fixa styrning. Eller om den saknar tryck borde det gå att renovera pumpen. Kan det vara nåt att lägga ner tid på?
Tillverkad av Alcon såg jag nu.
Vet ej om den fungerar och den verkar sakna styrning för elen. Är inte speciellt kunnig på området men det vore trevligt att ha i garaget. Kanske inte är så svårt att fixa styrning. Eller om den saknar tryck borde det gå att renovera pumpen. Kan det vara nåt att lägga ner tid på?
Tillverkad av Alcon såg jag nu.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Irriterande att man inte ska kunna fixa själv. Tur det finns dom som kan.... Har respekt för el. Kan man inte ska man inte.
Får jag ordning på el och styrning borde det gå att få snurr på den. Pumpen är ju av känt märke så det borde ju gå att få tag på delar.
Nu gissar jag lite.
1. Avluftare
2. Backventil
Blålåda, tryckvakt för att se så att det finns inkommande vatten.
Står FV på den, kanske FjärrVärme? Pumpen har kanske haft både VV och KV matning, och den blåa har styrt FV på något sätt.
Nipplen i mitten på bild 2 är utgånede HT till lansen.
verkar inte sitta en tryckvakt på HT sidan av pumpen, så antaligen rundpumpande system.
Då går motorn hela tiden, men en bypass ser till pumpen inte pumpar mot stängd lans.
Har du en inkommandematning någonstans? Eller den är klippt?
Motorn är 3fas, så det behövs inte mer än 4ledare till den (fas+jord)
Dom två slangarna som sitter på T kopplingarna, på inkommande i pumpen. Är båda klippta?
1. Avluftare
2. Backventil
Blålåda, tryckvakt för att se så att det finns inkommande vatten.
Står FV på den, kanske FjärrVärme? Pumpen har kanske haft både VV och KV matning, och den blåa har styrt FV på något sätt.
Nipplen i mitten på bild 2 är utgånede HT till lansen.
verkar inte sitta en tryckvakt på HT sidan av pumpen, så antaligen rundpumpande system.
Då går motorn hela tiden, men en bypass ser till pumpen inte pumpar mot stängd lans.
Har du en inkommandematning någonstans? Eller den är klippt?
Motorn är 3fas, så det behövs inte mer än 4ledare till den (fas+jord)
Dom två slangarna som sitter på T kopplingarna, på inkommande i pumpen. Är båda klippta?
Du är snäll du som hjälper en ovetande.
1:an har en luftventil under pluppen, kan mycket väl vara avluftning.
Jag tror det är inkommande vatten ovanför 2:an. Dom andra slangarna kan vara kemslangar. Sitter en pump till bredvid för kem. Så den svarta slangen som går till vänster går till den pumpen.
Om du med inkommande matning menar ström så går den 5 ledade till motorn och den är klippt.
Ska ta bort pumpen och kolla vilket skick den är i.
Vill ju gärna ha den att fungera. Pysslar med bilvård som konstigt intresse och tror att den passar väldigt bra till biltvätt med sitt inte allt för höga tryck men mycket vatten.
1:an har en luftventil under pluppen, kan mycket väl vara avluftning.
Jag tror det är inkommande vatten ovanför 2:an. Dom andra slangarna kan vara kemslangar. Sitter en pump till bredvid för kem. Så den svarta slangen som går till vänster går till den pumpen.
Om du med inkommande matning menar ström så går den 5 ledade till motorn och den är klippt.
Ska ta bort pumpen och kolla vilket skick den är i.
Vill ju gärna ha den att fungera. Pysslar med bilvård som konstigt intresse och tror att den passar väldigt bra till biltvätt med sitt inte allt för höga tryck men mycket vatten.