Hej!

Har en Stihl Re 130 som ballat ur. Andra Stihl jag har som krånglar, tyvärr. Gillar märket men...

Den tappar trycket ibland när jag använder den. Plötsligt så dippar det, den brummar länge.... och sen kommer den igång igen. Så håller det på. Dessutom har handtaget börjat läcka. Trist när den inte är mer än några år gammal och väldigt sparsamt använd.

Jag har kollat den där silen på inkommande vatten - helt rent.

Nu kändes det om att den lade av helt. Den stod och brummade lite och sedan gick säkringen i huset. Kollade Tibber-appen och såg att den drog iväg fasens strömförbrukning från 5A till 36A innan säkringen gick.

Är det värt att greja själv? Lämna in? Eller bara svälja stoltheten och köpa en ny - i så fall vad?

C ConnyN skrev:
Andra Stihl jag har som krånglar, tyvärr. Gillar märket men...
C ConnyN skrev:
Dessutom har handtaget börjat läcka. Trist när den inte är mer än några år gammal och väldigt sparsamt använd.
Vad är det du gillar med "märket"? Att du trodde det garanterar kvalitet? Att du vill ha krånglande produkter?

Det finns inga "bra" "märken" men det finns bra produkter. Ingen tillverkare är bäst på allt. Eller ens bra på allt.

C ConnyN skrev:
Eller bara svälja stoltheten och köpa en ny - i så fall vad?
Strunta i märket och ta bästa Black Friday erbjudandet. Eller strunta i Black Friday och köp någon av de bättre maskinerna. Alltså de som säljs till fullpris för att de är bra. Och man aldrig ser på rea.

Vad gillar du med "märket", Att det ser snyggt ut? Då är det väl bara att pilla bort det och spara det. 😁

O O skrev:
Vad är det du gillar med "märket"? Att du trodde det garanterar kvalitet? Att du vill ha krånglande produkter?

Det finns inga "bra" "märken" men det finns bra produkter. Ingen tillverkare är bäst på allt. Eller ens bra på allt.

Strunta i märket och ta bästa Black Friday erbjudandet. Eller strunta i Black Friday och köp någon av de bättre maskinerna. Alltså de som säljs till fullpris för att de är bra. Och man aldrig ser på rea.

Vad gillar du med "märket", Att det ser snyggt ut? Då är det väl bara att pilla bort det och spara det. 😁
Har en del andra Stihlprylar och de har alltid funkat kanonbra. Högtryckstvätten var bra med rejäl gummislang och inte plast, bra tillbehör osv. Så det kändes som ett tryggt val första gången.

Oavsett så tar jag gärna tips på frågeställningen. Nåt jag kan kolla själv för att få den att fungera som den ska?

C ConnyN skrev:
Har en del andra Stihlprylar och de har alltid funkat kanonbra.
Behåll dem och satsa på någon annan tillverkare av högtryckstvätt är en logisk tanke då. Dock skall man vara medveten om att vissa tillverkare har många modeller allt från det "billigaste skräpet" upp till "bästa proffsprylarna" så att bara gå på märke funkar inte. Nilfisk & Kärcher t.ex. Kränzle är nog mera kvalitet rakt igenom, men kvalitet kostar...
C ConnyN skrev:
Högtryckstvätten var bra med rejäl gummislang och inte plast, bra tillbehör osv. Så det kändes som ett tryggt val första gången.

Oavsett så tar jag gärna tips på frågeställningen. Nåt jag kan kolla själv för att få den att fungera som den ska?
Det beror på hur kunnig man är. Svårt att svara generellt. Men den höga strömmen tyder på att pumpen kan vara blockerad så den inte går runt. Så att plocka isär och kolla att allt som skall kunna röra sig faktiskt oxo gör det är en grej. Spraya med 5-56, WD-40 el liknande brukar kunna lösa upp sådant som sitter fast.
Kolla oxo så det inte ser bränt ut någonstans eller luktar bränt av något elektriskt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.