Byggahus.se

Högtalarlösning i badrummet?

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej,

ska till att renovera badrummet och tänkte att det kanske vore bra att installera högtalare där när taket ändå ska sänkas.

Tänkte att ett par Dynavoice IC8 kanske hade varit bra (http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-inceiling-ic-8-inbyggnads-hogtalare-for-tak/5530/) men har lite problem med hur de ska drivas.

Första tanken var att dra kablar till en "riktig" förstärkare som får stå på en hög hylla i tvättstugan utanför badrummet, men det känns inte riktigt optimalt.

En annan tanke är att köpa en airport express och en pytte förstärkare och låta de ligga "ovanpå" taket, men är inte så förtjust i att ha elektronik igång där uppe konstant.

Någon som har någon idé om en annan lösning?

MVH

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    Redigerat 26 jan 2015 01:01
  3. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    • Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 8
    Inte helt dumt, men tänkte mig två mindre högtalare. Men värt att fundera på.

Blir inte det lite samma sak som min tanke om airport express och en liten förstärkare? Måste ha något som står igång där uppe alltid?

5. pelpet
    Medlem · Nivå 21
  6. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
  7. F
    Byggveteran · Nivå 17
    En enkel och bra lösning är ju att köra en sonos play:1. Då behöver du bara en enhet, bortsett från sonos bridge vid routern. Dock inte lika snyggt som en infälld högtalare, men monterar man den i ett hörn i taket så får man en ganska snygg lösning ändå.

8. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Den här kör jag: http://www.buycleverstuff.co.uk/avi...dio-amplifier---clever-little-box-18884-p.asp

Den fungerar ändå förvånansvärt bra till de 6.5" högtalarna som kom med i paketet. Tveksam till att den orkar driva 8" dock.

Sjukt bekvämt med Bluetooth, bara att ta telefonen eller plattan med (eller lägga den på hyllan utanför) så spelar den utan trådar!

Jag beställde en UK dubbel el-kopplingsdosa som den passar direkt in i.
    Jag har spotlights i taket och en inspektionslucka där trafon för spottarna ligger så jag lade trafon till denna på samma ställe.

9. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    • Laddar…
  10. Gula Villan2
    Medlem Nivå 2
  11. J
    Medlem · Nivå 11
    Sony BM10 är bra.
    Slippa mickla med batterier den stödjer också apt-x.
    Kan drivas från usb uttag eller väggvårta.