högtalare...hur göra...???

2k läst  4 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej. Jag har min stereo på nedervåningen med högtalare samt högtalarväxel. Därifrån sladdar till innertak på övervåning där mina takhögtalare ska sitta. Vidare TV på övervåning.
    Nu vill jag använda takhögtalarna till både TV samt stereo (fast vid olika tillfällen förstås)
    Finns det något bra sätt att lösa detta på t ex någon switch eller blir jag tvungen att bara använda högtalarna till stereon?
    Schysst om någon ville hjälpa mig med detta då det kliar i fingrarna att få detta inkopplat.

Peter:confused:

2. J
    Medlem Nivå 9
    Kan du inte koppla tv:n till högtalarväxeln? Fast då måste du gå ner först när du ska titta på tv...

3. A
    Medlem Nivå 1
  4. R
    Medlem Nivå 6
    Beror lite på vad du har för grejjer.

Är det en DUX-tv från 70-talet som står för sig själv. eller ett modern mästerverk med massa kontakter och kopplat till DVD/HDD/BluRAy/NAS/PS3...

En lite mer utförlig lista på vad det är för nått så är det lite lättare att hjälpa till.

I många fall kan man koppla ljudet från TV'n via stereon.

5. Y
    Medlem Nivå 12
    Ja, vilken tvåläges fyrpolig omkopplare som helst fixar problemet. Se dock till att den är "break before make" och inte "make before break", d.v.s. att den verkligen kopplar bort den ena ljudkällan innan den andra kopplas in och inte tvärt om, annars kan det bli dyrt.

Obs att omkopplare tänkta åt andra hållet, d.v.s. flera högtalare till samma stereo, ofta bara är tvåpoliga, d.v.s. bryter bara en pol per kanal (höger+vänster = två), det funkar bra åt det hållet men inte åt andra hållet. Eller jo, det funkar åt andra hållet om TV'n är just en "DUX-tv från 70-talet", d.v.s. en tv med strömförande chassie och isoleringstransformator för högtalarutgången, men såna tv-apparater har väl knappt nån kvar. (Alla tv som har scartkontakt eller annan kontakt för videosignaler kräver en riktig 4-polig omkopplare).

Den snygga lösningen är väl att ha en egen förstärkare på övervåningen, och skicka ljud i form av line-signal både från tv'n och från "record out" på stereon på undervåningen in i övervåningsförstärkaren...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: