• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Så fint, önskar dagens arkitekter och planerare kunde titta lite i backspegeln ibland, det är ju så man skulle vilja bo, alla dar i veckan

• Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Jag bor själv i närheten, dom husen är väldigt fina. Tror att Canadakvarteret som ligger ett par km bort är äldre. Verkar vara lite oklart, men jag har alltid hört att det är Sveriges första radhus. Dom husen är mer som engelska hus med smala trappor och små rum (inte för det är positivt)
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kvarteret_Canada
Canadabygg låg bredvid, kanske känns igen av många (byggvaruhus med stor central i Vallentuna)
Själv bor jag i stadsplanområde 1 i Lidingö villastad. Ett litet trähus på två plan och källare, byggt 1907

K krambriw skrev:
Så fint, önskar dagens arkitekter och planerare kunde titta lite i backspegeln ibland, det är ju så man skulle vilja bo, alla dar i veckan
Det tror jag många inom rita hus-branschen gör men vi som ritar är för "dyra" tror många även om vi kan få med personliga val och banta byggytan.
Sen är den likställda prefab-marknaden med avsaknad av känsla och detaljrikedom alldeles för dominerande och de låga priserna blir vägledande.
Sen får man inte glömma bort en av anledningarna till varför sådana här hus finns kvar och det är lagarna om att inte förvanska gamla hus.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
C
FreQa FreQa skrev:
Det tror jag många inom rita hus-branschen gör men vi som ritar är för "dyra" tror många även om vi kan få med personliga val och banta byggytan.
Hur menar du? Det är väl inte riktigt "koscher" att rita hus i klassisk stil inom arkitektkåren?

C cpalm skrev:
Hur menar du? Det är väl inte riktigt "koscher" att rita hus i klassisk stil inom arkitektkåren?
Koscher eller inte. En del ritar gärna lådor. En del lyssnar in kundens önskemål. Jag tillhör de senare.
Vi har ritat hus i känslig stadsmiljö där hus-tyckare av olika slag trodde det gamla gul-målade tegelhuset från 60-talet var det nya!

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Koscher eller inte. En del ritar gärna lådor. En del lyssnar in kundens önskemål. Jag tillhör de senare.
Vi har ritat hus i känslig stadsmiljö där hus-tyckare av olika slag trodde det gamla gul-målade tegelhuset från 60-talet var det nya!
Vad är det för arkitekter som ritar i en helt annan stil än den som kunden beställt? Får de ens jobb? Man beställer en plankstek och får en hamburgare liksom?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
S Staffan-N skrev:
Vad är det för arkitekter som ritar i en helt annan stil än den som kunden beställt? Får de ens jobb? Man beställer en plankstek och får en hamburgare liksom?
Har erfarenhet av detta tyvärr, men jag bytte arkitekt då. Tyvärr med en dyr lärdom, man har inte mycket att sätta till om det inte blir så som man pratat om.

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Brotorpet skrev:
Har erfarenhet av detta tyvärr, men jag bytte arkitekt då. Tyvärr med en dyr lärdom, man har inte mycket att sätta till om det inte blir så som man pratat om.
Märkligt ändå. Om man inte har förmåga att utföra uppdraget så borde man ju tacka nej.

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
B
S Staffan-N skrev:
Märkligt ändå. Om man inte har förmåga att utföra uppdraget så borde man ju tacka nej.
Nä precis, vet inte vad orsaken va i mitt fall men efter bytet så har det fungerat klockrent, väldigt lyhörd arkitekt för mina idéer och önskemål men samtidigt också informativ vad gäller hur man skall tänka med takvinklar och annat som inte jag varken kan eller har öga för 😀

• Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Bild? Så vi andra också kan få bedöma?

K krambriw skrev:
Bild? Så vi andra också kan få bedöma?
Gata med snötäckta gula hus till vänster i Söderköpings innerstad, Prästgatan synlig. Vilket av husen är nytt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Söderköpings innerstad. Vilket är nytt av de gula husen till vänster?

• Älska
  • Gilla
krambriw och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
De framkom tom i programmet Drömhus där de fick en trevåningslåda istället för ett enplanshus (ligger nog lite mer bakom för de valde ku trots allt att bygga det).
Lyhördhet är en bra egenskap hos arkitekter men även andra.

FreQa FreQa skrev:
[bild]
I Söderköpings innerstad. Vilket är nytt av de gula husen till vänster?
Tycker nog att den låga takfoten skvallrar om en skönhetsideal som vi frångått de senaste decennierna, oavsett om man bygger i "ny" eller "gammal" stil ;)

S Staffan-N skrev:
Tycker nog att den låga takfoten skvallrar om en skönhetsideal som vi frångått de senaste decennierna, oavsett om man bygger i "ny" eller "gammal" stil ;)
Du menar det låga huset närmast i bild?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.