Byggahus.se

Högt påslag material elektriker

5k läst  51 svar

1. U
    Medlem · Nivå 9
    Det är sant och ibland så är det det som styr.
    Hade det inte varit den avgörande faktorn så hade jag valt en annan

2. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Du menar väl:
    Hade det inte varit den avgörande faktorn så hade jag i samråd med beställaren valt en annan. ;)

3. U
    Medlem · Nivå 9
    Nej
    Det var i mitt eget förråd som jag installerade den
    Så jag bar i det fallet både beställate och installatör

• Laddar…
  4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ibland, kanske.
    Men ärligt talat, beställer en privatkund en normcentral så kanske denne har en åsikt om infälld eller utanpåliggande är att föredra, om den ska ha dörr och kanske vilken storlek som är lämplig.
    Sånt har kanske i all fall minst hälften av kunderna någon åsikt om.

Sen kan ytterligare en liten andel av kunderna ha någon åsikt om fabrikatet på centralen och komponenterna.

Men jag vill nog påstå att ytterst få orkar att ens fundera på valet mellan en infälld hager golf, volta eller delta.
    Långt långt innan jag kommit fram till det valet har kundens ögon börjat rulla runt och de säger att jag får välja det jag tror blir bäst.

5. jbr
    Besserwisser · Nivå 7
    Det kan jag mycket väl förstå, att de flesta kunder inte nördar ner sig i resp. tillverkares produktserier.

Men jag anser dock att kunden ska inkluderas i val av det materiel som påverkar det estetiska och som väsentligt påverkar priset.
    Att presentera för- och nackdelar, priser etc. för olika komponenter/system med rimlig kvalitet och låta beställaren avgöra tror jag ökar antalet nöjda kunder och minskar oenigheterna kring fakturor.

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oja, jag håller helt med.
    Jag gillar verkligen att blanda in kunden i de olika valen, men jag märker ju samtidigt vad många det är som inte är intresserade, i alla fall inte mer än allra ytligast. Det måste jag också respektera. De har säkert ofta åsikten att det är en del av anledningen att välja en kunnig yrkesman, att denne ska göra bra val åt dom, de vill inte själv lägga tid och tankemöda.
    Full respekt över den åsikten också.

Men helt klart tycker åtminstone jag att det är roligt att komma och göra ett arbete där kunden redan har en vision om vad som ska göras, hur, och hur slutresultatet ska se ut. Även inte så dumt ifall kunden redan valt ut material, brytarserier osv.

Då är man ju snabbt på banan, vet vad som ska utföras och får en känsla av nivå på det hela, finish och önskat resultat.
    Och i den vevan kanske man ganska snabbt kan föreslå lite förbättringar eller förändringar, och diskutera sig fram till ett ännu bättre resultat, eller billigare installation.

Som en omdragning av ett helt hus i våras, kunden var ju (naturligtvis) insnöad på att centralen skulle sitta på samma plats som den gamla, men nästan all befintlig el skulle ju bort, så det fanns ju inte jättestor anledning att den skulle vara just där.
    Och kunden hade ju lite problem med att badrummet skulle göras större och komma i konflikt med centralens placering.
    Så jag föreslog rätt omgående att han skulle byta plats på dörren in till badrummet (den tänkta och befintliga placeringen alltså) och elcentralen, så slapp han dessutom att toadörren kom rakt in i köket.
    Så det behövdes inte många sekunders funderande så blev det bestämt, han har sagt att det var ju alldeles lysande förslag, han har blivit fantastiskt nöjd över detta. Vilken tur att jag blev inkopplad tillräckligt tidigt. :)

En annan kund jag haft, de (eller egentligen frun i huset) hade gjort ett grundligt förarbete i att välja ut apparatserier, lampor, lamphållare, hur allt skulle se ut, var det skulle sitta osv.
    De hade också visioner om vad som gärna skulle fällas in resp dras utanpåliggande osv.
    (Det är ett äldre hus, och visionen var att i möjligaste mån efterlikna en gammal elanläggning, men som fungerar i modernt liv)
    Men de hade absolut noll koll på det tekniska bakom, där ville de ha maximal hjälp av mig.

Det var ett trevligt jobb, vi hade bra och givande kommunikation, och båda parter var mycket nöjda när jobbet var klart, precis som det ska vara. Nu är vi igång med nästa del i deras hus, nu är det ett badrum som står på tur.

Men så är det, jag uppskattar faktiskt när kunderna har intresse och visioner, men det är vanligare att det inte är så mycket av det, tyvärr. Men jag förstår samtidigt kunderna, det är ju ett ordentligt projekteringsarbete bakom, innan man kommer i mål, alla har inte tid eller intresse.
    Jobbigaste är väl någon säger "Köp bara en snygg armatur, som inte är alltför dyr!" och sen tror att jag är tankeläsare och förstår vad just de tycker är snyggt, eller dyrt ... :)

• Laddar…
  7. Rrrrr
    Medlem Nivå 13
    Eftersom ett SPA-bad bör (ofta SKA enligt installationsanvisningen) kopplas via en helt egen jordfelsbrytare så borde inte materialet bli speciellt mycket dyrare för att han ansluter den till mätarskåpet istället för husets elcentral. Vi brukar sätta en 4polig personskyddsautomat till SPA-bad.

Vad är det för material din elektriker använt och vad kostar det? Står det enr på fakturan?

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka