Byggahus.se

Högt miniväxthus av sekelskiftesfönster.

1. kikarhus
    Medlem Nivå 6
    Just hämtat lite sekelskiftesfönster för ett miniväxthus som blir mer som ett skåp dvs man kommer ej kunna gå in i det utan öppnar rutorna ist. Gjort ett första utkast på en skiss. Växthuset blir ca 2,4 m högt med pulpettak och ca 1,4 m brett och 1 m djupt. Kommer antagligen mura med lecablock runt, ca 2 lekablock högt.

Kan man ha dubbelfönster i ett växthus eller är det på nått sätt en nackdel?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200325_180243_resized.jpg
    20200325_180235_resized.jpg
    20200325_180112_resized.jpg
    20200325_180104_resized.jpg

2. N
    Tillbyggare · Nivå 5
    Hej
    Vilket litet, bra och behändigt projekt. Det första är att du har en hel del jobb med att få fönsterrutorna i skick. När det gäller dubbelstängning så handlar det väl om att lösningen skall hålla i många år. Konstruktionen skall kunna tåla en storm och måste förankras i marken. Det är inte roligt att göra något som har undermålig kvalitet, då tröttnar man. Sedan handlar det om val av plats också. Växterna skall inte torka av solen så någon form av galler stället för rutor högst upp kan jag se framför mig, men å andra sidan tar vinden tag i det hela.

Lycka till!

• Laddar…
  3. kikarhus
    Medlem Nivå 6
    Tack! Ja det ska bli roligt att sätta igång att skrapa, linolja och måla fönstrena. Redan börjat gräva ut för grund men lite kvar :)

Det är vandrande sol (?) Lite träd på platsen så tror det klarar sig men ska se över detta.

Redigerat 26 mar 11:54
  4. N
    Tillbyggare · Nivå 5
    Jag skulle nog ge mig på att påla och eventuellt gjuta i betong

5. kikarhus
    Medlem Nivå 6
    Jag hade tänkt ett "stödben" bakom men tåls att tänkas på.

• Laddar…