3 510 läst · 25 svar
4k läst
25 svar
Högt grundvatten, går inte att dränera bort.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 096 inlägg
Min erfarenhet är att när väl grundvattennivån är sänkt så brukar inte pumparna gå mycket. Tillrinningen sker långsamt iallafall här. I mitt fall ligger grundvattennivån på ca 1 meter och jag har satt pumpen på 1,5 meter, den pumpar ca 1 gång/timme en skvätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 266 inlägg
Eftersom vi varken vet hur stort tillrinningen är eller hur bra avloppet hanterar detta så tycker jag det är en farlig rekommendation.
Det som är saken här är väl alternativproblemet med mögel i trossbotten mm.13th Marine skrev:
Man behöver nog ta itu med och kolla upp några saker:
* Prata med de som bygger, om en frivillig lösning
* Juridiska lösningar
* Vad avloppet kan hantera
* Andra möjligheter att bli av med vattnet, t.ex infiltration
* Upprätta tillräckligt djup betongmur för att hindra att vatten kommer in på fastigheten övh
Svar till flera av er:
Oavsett om de grävt bort en dränering eller inte så är det inget jag kan bevisa. Det enda "bevis" jag har är muntligt från grävmaskinisten som sa att de tagit bort ett dräneringsrör som "såg ut" att komma från min fastighet. Eftersom den låg ivägen och de trodde inte att den var viktig.
Lösning som jag gjort nu är att gräva ner en grop i krypgrunden där ajg satt en pump. En slang pumpar bort vattnet från tomten till ett dike.
Det har fungerat och vattennivån har sänkts. Dock vet jag ej om det är långsiktigt bra och hur det håller vid nästa stora skyfall.
Kommunen var ganska omöjliga att ha och göra med. Det var först svårt att få kundtjänsten att förstå vad jag pratade om, det var annu mer omöjligt att få dem att koppla mig till relevant person...
Oavsett om de grävt bort en dränering eller inte så är det inget jag kan bevisa. Det enda "bevis" jag har är muntligt från grävmaskinisten som sa att de tagit bort ett dräneringsrör som "såg ut" att komma från min fastighet. Eftersom den låg ivägen och de trodde inte att den var viktig.
Lösning som jag gjort nu är att gräva ner en grop i krypgrunden där ajg satt en pump. En slang pumpar bort vattnet från tomten till ett dike.
Det har fungerat och vattennivån har sänkts. Dock vet jag ej om det är långsiktigt bra och hur det håller vid nästa stora skyfall.
Kommunen var ganska omöjliga att ha och göra med. Det var först svårt att få kundtjänsten att förstå vad jag pratade om, det var annu mer omöjligt att få dem att koppla mig till relevant person...
Det är ju som sagt inte mycket till bevis, men det tyder ju på att det finns en fortsättning på röret.Någotdär skrev:
Svar till flera av er:
Kan du hitta det och därigenom "bevisa" att dräneringen som funnits där har slutat fungera kan du "tvinga" grannen att låta dig leda vattnet över hans fastighet, i annat fall behöver du lyckas med en förhandling, vilket låter svårare baserat på vad du sagt.
Det tycker jag ändå är något att gå på. Kan ju ha med dig telefonen på inspelning när du pratar med grävmaskinisten nästa gång. Fråga om han kan visa var röret låg eftersom du vill försöka ersätta det eller något.Någotdär skrev:
Svar till flera av er:
Sedan hittar du inloppet på din fastighet och kontroller att det leder i den riktningen som det bortgrävda röret låg i.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Högt garage utan att det blir för fult?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilka takhögtalare till garageprojektet?
Teknik -
Gjuta plingar vid högt grundvatten
Grund & Markarbeten -
Högt grundvatten - Renoveringen som går åt helt fel håll
Grund & Markarbeten -
Högt grundvatten, just gjort provgrop - bifogar bild - funderingar/frågor!
Vatten & Avlopp