Byggahus.se

Högt fläktljud - centralventilation lägenhet

1. C
    Medlem · 18 inlägg

Christoffer

Medlem
    Hej,

Efter köksrenovering och byte av köksfläkt så är grundflödet i fläkten irriterade högt.

Fläkten är av typ Franke Tender 722 centralventilation lägenhet. Vägghängd.

När jag "slår på" fläkten dvs öppnar spjället tystnar ljudet från luftgenomströmningen.
    När jag "slår av" fläkten dvs stänger spjället så ökar ljudet från luftgenomströmningen.

Det konstiga är att min tidigare fläkt var en "spiskåpa" franke den klassiska modellen med mekaniskt vred. Den satt bakom en kryddhylla. Även om kryddhyllan kanske isolerade någon av ljudet så lät alltid fläkten mer när spjället var öppet, nu är det tvärtom.

Grundflödet ser ut att vara inställt max dvs så stor öppning som möjligt.
    När spjället stängs så blir "hålet" mindre och skapar missljudet.

Jag kan ju inte ha forcerad genomströmning dvs spjället öppet hela tiden, eftersom spjället stängs efter 60 min automatiskt.

Blir fan tokig.... någon som har något tips? Hur ska plåten grundflödet ställas in respektive spjället justeras för minimalt ljud?

Kan det vara så att en fläkt låter mer när den är på än av ?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7211.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_7212.jpg

Redigerat 27 feb 2017 21:55
  2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 5 027 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Är det bostadsrätt?
    Har du själv bytt från kåpa till egen köksfläkt?

3. E
    Medlem · 2 148 inlägg

Emil_K

Medlem
    Jämför grundladesinställningen med inställningen på förra kåpan. Ventilationen är ju inställd för varje lägenhet, efter tryckfall, boyta, luftomväxling m.m. ihop med frånluftsventiler i övriga våtrutrymmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.