Byggahus.se

Högt CO2!!!

1. 1
    Medlem Nivå 5
    Precis byggt 48 kvm, plus loft (knappt ståhöjd där uppe). Huset har total ångspärr (förutom lite ångbroms på toa) så tajt som en krabbröv. Har fyra 10 cm hål, två på varje våning motsatt sida, plus köksfläkt 12,5 cm. Två st badfrumsfläktar, en PAX Calima (köpte efter första natten), samt en Klimat K7 som går hela tiden i ett av hålen på varje våning. Första natten jag sov (innan vi köpte fläkt nr 2), tänkte jag självdrag, samt fläkten på nedervåningen borde räcka, men vi vaknade med huvudvärk, kände mig trött, så därför köpte jag PAX Calima, som går också hela tiden nu.

Klimat K7 skjutsar ut 60m3/h på det läge jag ställt in den på (snikläge: lågvarv, 40m3/h)
    Pax Calima har ett grunddrag på 30 m3/h, ställer upp den till cirka 60% och får typ samma siffra som med K7.

Vaknade inte med huvudvärk dagen efter (nej ingen Whisky inblandad). Nu gjorde jag "misstaget" och köpte koldioxidmätare (Konrad) och vi har mätt frekvent, trots att vi har dessa två fläktar på rätt bra drag, så de låter, så får vi värden på koldioxid som är på tok för höga. Koldioxidvärden i naturen är 400 ppi, i hus ska det max vara 800, för oss är det omöjligt att komma under 1000 om vi är två vuxna, och två barn och fläktarna går för fullt. Om vi drar på spisfläkten (som låter som ett monster så närmar vi oss 1000, om vi sitter still. När vi låg och sov, 1 m från PAX Calima, som då blåser ut cirka 60 m3/h, och man känner att det är drag i rummet så låg vi på cirka 1500 ppi.

Jag försökte förstå hur mkt luft behöver 4 personer i timmen, men hittar ingen siffra i m3. Någon som kan hjälpa, guida rätt i detta? Varför var det typ omöjligt att köpa en CO2-mätare i butik? Tänkte att detta var ett vanligt problem/fråga?

Vh Marc

2. 1
    Medlem Nivå 5
    Hittat att vi apor behöver 4l/s när vi sover, och cirka 7l/s när vi är vakna. I m3/h betyder det 14 m3/h per skalle, totalt 58 m3/h för hela gänget när vi sover, och när vi är vakna 101 m3/h. Så våra 120 m3/borde vara tillräckligt, men icke...

Vi har spjäll från klimatfabriken, som stänger när det är kallt, så kanske ska ha typ öppna rör in 10 cm?

Känns som man behöver värmeväxlare, blir ju bissart att sova nära inflödet, där kommer det in minusluft i 60m3/h...

3. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Har du fyra hål i väggarna och satt fläktar i två?
    Låter som att du har för lite friskluft in.

Har du mätt luftflöde på fläktarna? För det där med 60 m3/h är med friblåsande fläkt (inga kanaler eller galler)

När man räknar mängden friskluft i lokaler (skolor, kontor) är lägsta friskluftsflöde cirka 10 l/s (36 m3/h) när man sover räcker cirka hälften 5 l/s (18 m3/h).

Frånluft skall du ha i "våta" utrymme som toalett, tvätt och kök.
    Du vill inte ha frånluft där du sover utan direkt få in friskluft via väggventil där, sedan rör sig luften genom huset och sugs ut i toalett m.m.

• Laddar…
  4. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Skall du suga ut en viss mängd luft ur huset måste du få in samma mängd.
    Jag tror inte du suger 120 m3/h idag, snarare hälften.

5. J
    Medlem · Nivå 6
    Angående riktlinjer för ventilation.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ydd/kompletterande-vagledning-om-ventilation/

Bostäder
    Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 [1] vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s m2) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s m2 inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.

6. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  7. 1
    Medlem Nivå 5
    Tack, jag kanske behöver göra fler kanaler in, alt fixa ventilation i fönster. Funderar också på att installera flera fläktar? Hela grejen börjar kännas konstigt. Tanken var att spisfläkten skulle gå konstant som stöd, def när man har gäster, men den bullrar som attans på lägsta hastighet...

8. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 10
    Köksfläktar har ofta alldeles för högt luftflöde för att gå att använda som allmän ventilation.
    Är ni 4 personer skulle jag försöka uppnå minst 30 l/s frånluft (108 m3/h), helst mäta och kontrollera vad fläktarna suger ut.
    För att få in 30 l/s tilluft behövs 4 stycken friskluftsventiler (typ 100mm)

9. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Men det finns, vår Bauknecht köksfläkt och 3 badrumsfläktar står för ventilationen i vårt hus.
    Har inte vågat mäta CO2, men det känns bra.

• Laddar…
  10. J
    Medlem · Nivå 8
    Jag har ett välisolerat och tätt hus och mina tre frånluftsfläktar (wc, kök, kapprum) orkar inte ge tillräcklig ventilation, så jag kör köksfläkten på lågdrift 24/7. Funkar bra och luften känns bra, dock inte mätt något.

11. 1
    Medlem Nivå 5
  12. 1
    Medlem Nivå 5
    Redigerat 2 nov 2019 22:14
  13. 1
    Medlem Nivå 5
  14. 1
    Medlem Nivå 5
    Konstigt, installerade två st alnor hru wall 160 mm på varsin sida av övervåningen. Rätt jobbigt, har någon kört en 160 mm hållborr på 3 m stege? :)

Så dessa alnors har tre lägen,
    Läge 1 20 kvm/h (x 2)
    Läge 2 40 kvm/h (x 2)
    Läge 3 60 kvm/h (x 2)
    Då växlar de var 70 sec, då blåser åt olika håll genom ett keramisk block som ska bibehålla en del av värmen när varm luft går ut. Finns en funktion som bara kör ett riktning, dvs suger in den andra blåser ut. Det blir som korsdrag då.

På läge ett och två med värmebibehållning kommer co2 max ner till 1000 ppm. Läge 3 låter alldeles för mkt, det gör även läge 2 egentligen. Jag öppnade ett fönster på glänt precis vi våra huvuden, då fick 800 ppm. Läge 2 4 pers gick inte, båda fönsterna fick öppnas, då kom vi ner till bra världen på 550 ppm.

Så tänk er ett 10 x 5 med 1,7 takhöjd (loft) 2 pers sover, och fläktens läge två med 80 kvm/h totalt räcker inte?

Blir galen, 7 tusen, två dagars heltidsjobb.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1562.JPG
    DSC_1539.JPG
    IMG-20191130-WA0001.jpeg

15. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Du kommer vakna med huvudvärk av ljudet från fläktarna.

Varför denna besatthet av CO2?

CO2 är ofarligt för människor och andelen i luft är 0,4%. Om du har 1% i inomhusluften tror jag inte kommer märka av. De är ju som att ha 8 eller 16 gruskorn i badvattnet.

Ställ upp ett fönster i sovrummet bara.