2 368 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Högsta chefen flyttade in utan slutbesked
På konsumentens sida
· 3 297 inlägg
Chefen för bygghandläggarna i Bollnäs flyttade in i sitt hus utan slutbesked.
Du kan läsa artikeln här: Högsta chefen flyttade in utan slutbesked
Du kan läsa artikeln här: Högsta chefen flyttade in utan slutbesked
Skrattade högt när jag såg det här:

Fantastiskt citat, med andra ord: lagen är tydligen bara att ses som ett riktmärke, om det innebär en olägenhet för dig själv så får du naturligtvis kompromissa med att följda den

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 668 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 668 inlägg
Det är inte OK
han visar dåligt omdöme och förakt för lagar och regler som han ska känna till och med en hög inkomst bör man kunna lösa boendefrågan rätt och riktigt utan problem
Han är inte lämplig till en myndighetspost överhuvud taget
han visar dåligt omdöme och förakt för lagar och regler som han ska känna till och med en hög inkomst bör man kunna lösa boendefrågan rätt och riktigt utan problem
Han är inte lämplig till en myndighetspost överhuvud taget
Men det intressanta här är att han själv indirekt medger att han struntade i lagen OCH motiverar det med att han var tvungen att kompromissa, nåt som i sin tur uppenbart inte är sant. Självklart hade han kunnat lösa det med ett tillfälligt boende, dessutom har han ju satt sig i den här sitsen själv genom att sälja sitt nuvarande boende innan det nya är inflyttningsklart.Mikael_L skrev:
Ja för mig är det viktigast att man inte använder sin ställning till att skaffa sig fördelar.
Får man, och betalar man de avgifter och böter som ens misstag (chansningar) ger upphov till så sällar man sig liksom till "vanligt folk".
Men om man kan använda sin ställning till att glida undan, eller tar emot och/eller ger mutor så blir det riktigt oschysst.
Fortfarande bara min åsikt.
Får man, och betalar man de avgifter och böter som ens misstag (chansningar) ger upphov till så sällar man sig liksom till "vanligt folk".
Men om man kan använda sin ställning till att glida undan, eller tar emot och/eller ger mutor så blir det riktigt oschysst.
Fortfarande bara min åsikt.
Moderator
· Stockholm
· 54 641 inlägg
Jag lutar nog åt att tycka att så länge han nu behandlas lika vad gäller sanktionsavgift osv. så tycker jag nog ändå att det är OK. Det han gjort sig skyldig till är ju ett formaliabrott. Det vore något helt annat om han ex. fixat ett 3 våningshus åt sig själv i ett naturreservat, där det råder totalt byggförbud.
Det som är lite störande är att om han nu får full sanktionsavgift på nära 20 000. Rimligen borde han ha kunnat ordna alternativboende för mindre pengar än så, vilket indikerar att han räknar med att slippa betala avgiften.
Det som är lite störande är att om han nu får full sanktionsavgift på nära 20 000. Rimligen borde han ha kunnat ordna alternativboende för mindre pengar än så, vilket indikerar att han räknar med att slippa betala avgiften.
Kan inte se att detta skulle vara okej på något sätt. Det är trots allt skillnad på om en lekman eller en sakkunnig gör fel. Man kan hävda hur mycket som helst att det här bara är en människa, han har ändå en befattning - en hög sådan - inom det område som har har felat i. En person i hans ställning ska kunna förväntas inte bara känna till reglerna utan även följa dem. Kalla det föregå med gott exempel eller vad ni vill. Självklart borde han få betala högsta möjliga avgifter/böter för det "brott" han begått, något annat vore skandal. I min mening borde denne person inte heller få ha kvar sin befattning, han har klart visat att han inte respekterar det han själv jobbar med och står för.
Kämpar för att hitta någon form av parallell. Vore väl en högt uppsatt person på jordbruksdepartement som vanvårdar sina djur, en polischef som stjäl, en ansvarig för charken på ICA som märker om gammal köttfärs.... Struntar man i reglerna som rör ens avlönade kunskapsområde så har man skitit i det blå skåpet, förbrukat sitt förtroendekapital, kackat i eget bo. Det är min åsikt.
Kämpar för att hitta någon form av parallell. Vore väl en högt uppsatt person på jordbruksdepartement som vanvårdar sina djur, en polischef som stjäl, en ansvarig för charken på ICA som märker om gammal köttfärs.... Struntar man i reglerna som rör ens avlönade kunskapsområde så har man skitit i det blå skåpet, förbrukat sitt förtroendekapital, kackat i eget bo. Det är min åsikt.
Det är ju inte brottet i sig som är anmärkningsvärt i den här historien tycker jag utan den till synes totala brist på omdöme som chefen uppvisar. Han borde ha insett risken med att flytta in innan slutbesked med tanke på hans position i kommunen. När det väl är ett faktum att ärendet hamnar i media, vilket han borde ha förutsett, så sitter han i klistret. Han kan inte gärna hävda att han inte kände till reglerna, vilket han verkar ha insett, utan blir istället tvungen att medge att han struntade i reglerna.
Givetvis ska chefen, och särskilt i kommunal förvaltning föregå med gott exempel. Om han mot förmodan ändå måste flytta in med allt vad det innebär så skulle han haft den diskussionen med sin ordförande och sina anställda först. Han gör det ju nu svårare för sina anställda att ta liknande diskussioner med andra kommuninvånare...
Med tanke på hur ordf. i byggnadsnämnden uttryckte sig så sitter nog chefen löst. Om han inte åker nu så räcker det med ett litet misstag till.
Med tanke på hur ordf. i byggnadsnämnden uttryckte sig så sitter nog chefen löst. Om han inte åker nu så räcker det med ett litet misstag till.
-Men det var ju inte jäv... Han var bara min chef... Men min granne skulle jag inte behandlat bygglovet till....
Nä man har ju absolut inget beroende av sin chef.... Framförallt inte med en tillfällig anställning...
Underbart! kanske dags att städa upp i den där soppan...
Nä man har ju absolut inget beroende av sin chef.... Framförallt inte med en tillfällig anställning...
Underbart! kanske dags att städa upp i den där soppan...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Badrum i Högsta Domstolen
Bostadsrätt -
Fler väljer rörlig ränta – högsta andelen på sex år
Artikelkommentarer -
Flyttade ladan och förvandlade till energisnålt praktboende - därför säljer de nu
Artikelkommentarer -
Elementkrets - Högsta punkt ca 2 meter över hösta luftnippel
Värme allmänt -
Så straffas bygglovschefen som flyttade in för tidigt
Artikelkommentarer