Jag håller på och planerar lite rör för kommande renoving av badrum och kommer då även sätta en vattenutkastare till trädgården. Nuvarande vattenukastare ger lite dåligt tryck tycker jag och skulle vilja få högre om möjligt till nästa.
Nuvarande utkastare sitter först på slingan till ett annat badrum, 15mm kopparrör.
Sätter rördimensionen gränsen eller är det max vi får in som kommer ut genom utkastaren?

Tanken var om det skulle hjälpa något att dra fram 20mm rör till nästa utkastare? Längst ut är den ju ändå av dimensionen 15.

Krilleman
Har du kulventil likt ballofix på din vattenutkastare så kan den vara en källa till strypning.
Själva vattenutkastaren i moderna varianter är 18 eller 22mm rör idag.

Annars är 15mm kopparrör det normala man kopplar en vattenutkastare med. Men då med vanlig kulventil som har fullt genomlopp.

• Gilla
pokasd
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du kulventil likt ballofix på din vattenutkastare så kan den vara en källa till strypning.
Själva vattenutkastaren i moderna varianter är 18 eller 22mm rör idag.

Annars är 15mm kopparrör det normala man kopplar en vattenutkastare med. Men då med vanlig kulventil som har fullt genomlopp.
Ingen kulventil till den idag tyvärr. Det stämmer kanske att vattenutkastaren är 18 eller 22, men då borde jag kunna få upp flödet lite genom att ta 20mm till nästa istället för 15?

Krilleman
Vad har du för vatten idag?

Egen brunn? JET/Ringpump eller djupborrad?
Kommunalt?

Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för vatten idag?

Egen brunn? JET/Ringpump eller djupborrad?
Kommunalt?
Kommunalt

Krilleman
Har du kommunalt vatten idag och "raka rör" med 15mm kopparrör så gissar jag på att det inte blir bättre med 22mm fram.

Vad har du på utsidan?
Något flödesbegränsande där?

Har du eventuellt Gardena koppling med stop om man tar bort munstycke eller liknande. Ta bort den isåfall.

raveper raveper skrev:
Har du eventuellt Gardena koppling med stop om man tar bort munstycke eller liknande. Ta bort den isåfall.
jo det sitter ju faktiskt två såna på slingan! Får testa det, tackar

pokasd pokasd skrev:
jo det sitter ju faktiskt två såna på slingan! Får testa det, tackar
Gav detta effekt? Har samma problem som du.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.