Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Högre temperatur i ett rum

1. H
    Medlem · 6 inlägg

hmsu

Medlem
    Hej!

Vi vill att sovrummet ska vara ca 20 grader i normalfallet, men ibland (vid ex. massage) vill vi att det ska vara ca 25 grader. Vi har vattenburna radiatorer (drivna av NIBE F730) och jag har läst att termostaterna ska stå på vara på max, förutom om man vill ha svalare i ett specifikt rum.

Bör jag:
    • Strunta i rekommendationerna som jag har läst: Ha alla termostater i något slags mellanläge och maxa termostaten i sovrummet (några timmar innan massage)?
    • Köpa en golvelement att använda temporärt i sovrummet?
    • Något annat?

Tack på förhand!

2. J
    Medlem · Stockholm · 5 586 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    I ett modernt välisolerat hus tar det många timmar eller kanske ett dygn att ändra innetemperaturen med den vanliga uppvärmningen. Golvvärme är mycket värmetrögt. Tror det bästa är att sätta in en 2 kW elektrisk värmefläkt som ganska snabbt värmer upp luften i rummet. Hitta då en modell som går relativt tyst. Ett alternativ är kanske att sätta IR-värmare i taket som snabbt värmer ytorna ovanifrån.

3. H
    Medlem · 6 inlägg

hmsu

Medlem
    Tack! Vi har visserligen bara golvvärme på undervåningen och sovrummet är på övervåningen (men det stämmer att huset är nybyggt), men det kanske inte förändrar svaret?

4. J
    Medlem · Stockholm · 5 586 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Redigerat 31 okt 2020 12:59
  5. T
    Medlem · 3 492 inlägg
    Jag skulle installera en model större fläktkonvektor. Dock beror det lite på dimension på matning och om cirkulationspump kan ge erforderligt flöde.
    Men då kan du få snabb reglering och övertemp i rummet om dimensionerad rätt.

6. H
    Medlem · 6 inlägg

hmsu

Medlem
    Stort tack till er båda!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.